Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College (publicatie)

dinsdag 22 oktober 2024

16:00 - 16:30
Locatie

Nieuwe Zaal

Voorzitter
Sybrand Buma
Agenda documenten

Agendapunten

  1. A.3

  2. A.4.1

    D66 heeft schriftelijke vragen gesteld over de 5 plekken voor gesloten jeugdzorg in Fryslân. Het college heeft deze vragen beantwoord

    Besluit

    De schriftelijke vragen van D66, gesteld op 24 september 2024, over de 5 gesloten jeugdhulp plekken in Friesland, conform bijgevoegd aanhangsel te beantwoorden.

  3. A.4.2

    D66 heeft schriftelijke vragen gesteld over de vervanging van een lift en de tijdelijke traplift in appartementencomplex It Sylsterein in Westeinde. Het college heeft deze beantwoord.

    Besluit

    De beantwoording van de schriftelijke vragen van de fractie van D66, gesteld op 18 september 2024, inzake de tijdelijke traplift in appartementencomplex it Sylsterein overeenkomstig bijgevoegd aanhangsel vast te stellen.

  4. A.4.3

    De fractie van FNP Ljouwert heeft vragen gesteld over de verkeerssituatie Hegedyk tussen Weidum en Mantgum. Het college heeft deze vragen beantwoord.

    Besluit

    De beantwoording van de schriftelijke vragen van de fractie van FNP Ljouwert, ingediend op 25 september 2024, inzake de verkeerssituatie Hegedyk tussen Weidum en Mantgum conform het bijgevoegde aanhangsel vast te stellen.

  5. A.4.4

    Corporatie Habion heeft het college verzocht om een zienswijze op de voorgenomen verkoop van het complex de Hofwijck. Dit voornemen staat haaks op het volkshuisvestingsbeleid van de gemeente Leeuwarden en staat ook haaks op de bindende uitspraak van de Minister van BZK op het inhoudelijke conflict tussen de gemeente Leeuwarden en Habion over de prestatieafspraken. Het college heeft daarom besloten om een negatieve zienswijze af te geven. De Autoriteit woningcorporaties oordeelt of verkoop van het complex wel of niet passend is.

    Besluit

    1. Een negatieve zienswijze af te geven inzake de beoogde verkoop van het complex de Hofwijck en de brief aan Habion vast te stellen;
    2. Een afschrift van deze brief te doen toekomen aan de Minister van VRO en aan Nieuw Elan.

  6. A.4.5

    De gemeente Leeuwarden bevordert en faciliteert elektrisch vervoer als onderdeel van een breder pakket maatregelen om de mobiliteit in de gemeente te verduurzamen. In april 2023 heeft het college de beleidsuitwerking voor elektrische laadinfrastructuur vastgesteld. Deze beleidsuitwerking geeft richting aan de ontwikkeling van een dekkend, toegankelijk, betaalbaar en veilig netwerk van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen binnen de gemeente Leeuwarden voor de komende jaren. 


    De beleidsregels voor elektrische laadinfrastructuur beschrijven de nadere uitwerking hiervan en betreffen de regels rondom de plaatsing van laadinfrastructuur in de gemeente. De huidige beleidsregels voor de plaatsing van openbare laadinfrastructuur in Leeuwarden zijn vastgelegd in de “beleidsregel voor oplaadobjecten Elektrische Voertuigen” uit 2014. Het is wenselijk om deze beleidsregel uit 2014 te actualiseren en in overeenstemming te brengen met de huidige werkwijze. 


    Voor de uitrol van openbare laadinfrastructuur maakt de gemeente Leeuwarden momenteel gebruik van een regionaal concessiemodel. Dit betekent dat een Charge Point Operator (CPO) het exclusieve recht heeft om publieke laadpunten in de gemeente Leeuwarden te plaatsen en te exploiteren. De huidige concessie voor laadinfrastructuur liep tot 2024 en is met een jaar verlengd tot eind 2025 door de provincie, met instemming van de deelnemende Friese gemeenten en de Coöperatie Openbare Verlichting & Energie Fryslân U.A. (OVEF), die verantwoordelijk is voor het contractmanagement. De komende tijd zal de gemeente Leeuwarden moeten bepalen hoe de uitrol van laadinfrastructuur na 2025 vormgegeven wordt en of hierbij blijvend in regionaal verband wordt samengewerkt. Deze overwegingen hebben geleid tot de actualisatie van de huidige beleidsregels voor openbare elektrische laadinfrastructuur en het onderzoek naar de verdere invulling van de uitrol.

    Besluit

    1. De beleidsregels voor oplaadobjecten Elektrische Voertuigen uit 2014 in te trekken;
    2. De beleidsregels openbare laadinfrastructuur gemeente Leeuwarden vast te stellen;
    3. De gemeenteraad te informeren over de beleidsregels en de wijze waarop de uitrol van laadinfrastructuur na 2025 vorm kan worden gegeven en de bijgevoegde brief aan de raad vast te stellen.

  7. A.4.6

    Op 29 maart 2022 stelde het college het uitvoeringsprogramma diversiteit vast. Het uitvoeringsprogramma diversiteit richt zich op aantrekkelijk en goed werkgeverschap van de gemeente Leeuwarden. Het college vindt inclusie en diversiteit belangrijk, ook in het personeelsbeleid. Hierbij gaat het om thema’s zoals laaggeletterdheid of zichtbare en onzichtbare beperkingen Diversiteit is eveneens nodig om een effectieve, herkenbare en toegankelijke overheid te zijn. Het uitvoeringsprogramma had een doorlooptijd van 2 jaar (2022-2024). Dit wordt met twee jaar verlengd. De activiteiten uit het uitvoeringsprogramma vragen om meer voorbereidings- en uitvoeringstijd. Het college heeft de raad middels een brief geïnformeerd over de stand van zaken van het uitvoeringsprogramma diversiteit.

    Besluit

    1. Het Uitvoeringprogramma Diversiteit 2022-2024 met twee jaar te verlengen.
    2. De gemeenteraad te informeren over de stand van zaken uitvoeringsprogramma diversiteit en de informerende brief aan de raad vast te stellen.

  8. A.4.7

    De voortgangsrapportage Greidhoeke Plus, Mei-inoar foarút op de klaai, geeft een overzicht van activiteiten en projecten waar Greidhoeke Plus de afgelopen vijf jaar aan heeft gewerkt en aan heeft bijgedragen. Greidhoeke plus is de interbestuurlijke samenwerking tussen de provincie Fryslân, Wetterskip Fryslân en de gemeenten Waadhoeke, Súdwest Fryslân en Leeuwarden. Het rapport toont de veelheid en diversiteit van projecten gericht op een natuurinclusieve regio die de vijf overheden samen met initiatiefnemers tot stand hebben gebracht. Voor de gemeente Leeuwarden betreft het projecten in het gebied wat voorheen de gemeente Baarderadiel was. Het is een voortgangsrapportage en geen verantwoordingsrapportage. Een aantal projecten lopen door en nog niet alles is afgerekend. 


    In de rapportage is een financieel overzicht opgenomen dat inzicht geeft in de middelen die beschikbaar zijn voor het vervolg. Dit is ruim 200.000 euro. Dit zijn cofinancieringsmiddelen van de vijf overheden. Ook Leeuwarden heeft daaraan bijgedragen met een jaarlijkse bijdrage van 28.000 euro voor de periode 2022 t/m 2024. Het belangrijkste van deze voortgangsrapportage is misschien wel dat we als overheden de initiatiefnemers met hun projecten in de spotlight zetten. Zij hebben de natuurinclusieve beweging in de Greidhoeke nieuwe impulsen gegeven. Op het oogstfeest Greidhoeke Plus op 8 november a.s. presenteren de vele initiatiefnemers en projecten uit deze rapportage zich aan een breed publiek. College- en gemeenteraadsleden hebben hiervoor een uitnodiging ontvangen.


    Het college informeert met de voortgangsrapportage de gemeenteraad over de uitgevoerde projecten in de Greidhoeke en over het vervolg van Greidhoeke plus.

    Besluit

    De gemeenteraad te informeren over de voortgangsrapportage Greidhoeke plus en de bijgevoegde brief aan de raad vast te stellen.

  9. A.4.8

    Om haar inwoners goed van dienst te kunnen zijn, te begeleiden en/of voor te lichten heeft gemeente Leeuwarden regelmatig behoefte aan tolken om taalbarrières tussen de gemeentelijke medewerkers en haar inwoners te overbruggen. De huidige overeenkomst voor Telefonische tolkdiensten loopt af op 31 maart 2025. Daarom wil het college voor de periode vanaf 1 april 2025 deze dienst opnieuw inkopendoor middel van een Europese aanbesteding.

    Besluit

    1. Een Europese aanbesteding uit te schrijven voor telefonische tolkdiensten.
    2. Bijgevoegd "Startformulier Inkoop en Aanbesteding telefonische tolkdiensten vast te stellen:
    3. Geheimhouding op te leggen ten aanzien van het startformulier op grond van artikel 87 en 89 Gemeentewet juncto artikel 5.1 lid 2 sub b Wet open overheid tot het moment van de gunning.
  10. A.4.9

    De gemeente Leeuwarden heeft een contract met GITP Training en Opleiding voor het afnemen van trainingen op het gebied van persoonlijk en informeel leiderschap. De dienstverlening van deze aanbieder richt zich op het trainen van medewerkers van de gemeente Leeuwarden op de hierboven genoemde onderwerpen. 


    De gemeente Leeuwarden heeft een contract met Radar Vertige Corporate Education & Training B.V. voor het afnemen van trainingen op het gebied van communicatie en samenwerken. De dienstverlening van deze aanbieder richt zich op het trainen van medewerkers van de gemeente Leeuwarden op de hierboven genoemde onderwerpen.


    De huidige contracten lopen af per 28 februari 2025 en kunnen niet meer worden verlengd. Om te komen tot een nieuw contract heeft het college besloten opnieuw de diensten aan te besteden.

    Besluit

    1. Een Europese aanbesteding uit te schrijven voor een centraal leeraanbod gemeente Leeuwarden;
    2. Bijgevoegd "Startformulier Inkoop en Aanbesteding: Startformulierinkoop en aanbesteding "Centraal leeraanbod gemeente Leeuwarden" vast te stellen;
    3. Geheimhouding op te leggen ten aanzien van het startformulier op grond van artikel 87 en 89 Gemeentewet juncto artikel 5.1 lid 2 sub b Wet open overheid tot het moment van de publicatie
    van het Programma van Eisen.

  11. A.4.10

    Het driejarig programma Gezond met Cultuur heeft als doel de ervaren (mentale) gezondheid van de bewoners van Leeuwarden Oost te verbeteren met een aantoonbare aanpak. Waarbij lokale partners kennis en kunde eigen maken voor een duurzame inzet van cultuur in de wijken. Het streven is dat het programma resulteert in kennis over een effectieve aanpak m.b.t. cultuur en gezondheid en adviezen oplevert voor duurzame borging. Samen met bewoners, gemeenschappen in de wijk, culturele en maatschappelijke partners en de RUG. Het projectbureau Programma Leeuwarden Oost is initiator en inhoudelijk opdrachtgever, Kunstkade coördineert de activiteiten, de gemeente Leeuwarden verstrekt hiervoor de (incidentele) subsidie aan Kunstkade.

    Besluit

    1. Kunstkade een subsidie van € 511.535,- te verlenen voor het project Gezond met Cultuur in opdracht van Leeuwarden Oost en de subsidiebeschikking hiervoor vast te stellen;
    2. De subsidie te dekken uit: SPUK Kansrijke Wijk – artikel 4: vergroten bewonersbetrokkenheid € 312.000,- & Fonds CA Programma Leeuwarden Oost 2023-2026 € 300.000,-.
  12. A.4.11

    Het Rijk wil dat de bibliotheek nu én in de toekomst voor iedereen in elke gemeente beschikbaar en bereikbaar is. Daarom komt extra geld voor bibliotheken beschikbaar. Vanaf 2027 zijn gemeenten wettelijk verplicht om te zorgen voor een volwaardige openbare bibliotheek, de Zorgplicht wordt dan ingevoerd. De regeling Eenmalige specifieke uitkeringen lokale bibliotheekvoorzieningen 2023-2024 (SPUK Bieb) draagt bij aan het realiseren van toekomstgerichte bibliotheekvoorzieningen in gemeenten. De gemeente Leeuwarden heeft hiervoor twee aanvragen ingediend bij het Rijk en beide zijn gehonoreerd. Één t.b.v. de uitbreiding van de openingsuren van dbieb in Stiens van 25 naar 50,5 uur per week, en één voor een locatie in Leeuwarden Oost. Het college heeft hiervoor een subsidie verstrekt.

    Besluit

    1. Aan de Stichting Bibliotheken Midden-Fryslân voor 2024 een subsidie te verlenen van € 378.088.80,-.
    2. De subsidie te dekken uit de SPUK middelen EP 270320 – SU D23 Lokale bibliotheekvoorziening.
    3. De beschikking subsidie SPUK Leeuwarden Oost Stichting Bibliotheken Midden-Fryslân vast te stellen.
  13. A.4.12

    Voor het jaar 2024 verzoeken Leeuwarden Student City, RUG Campus Fryslân en Tresoar om financiële steun van de gemeente om het academisch klimaat in Leeuwarden te versterken. In samenwerking hebben deze partijen een gedetailleerde begroting en beschrijving van de geplande activiteiten opgesteld.


    Er wordt reeds meerdere jaren ingezet op het doel behoud van studenten (Coalitieakkoord 2022-2026). De aanpak van de betrokken partijen zet Leeuwarden als studentenstad nadrukkelijk op de kaart, versterkt de zichtbaarheid van wetenschap en onderzoek en versterkt de samenwerking tussen onderwijs- en kennisinstellingen. Het college heeft besloten een subsidie te verlenen voor 2024 van in totaal € 325.000,-.

    Besluit

    1. Aan stichting Leeuwarden Student City, gezamenlijk met RUG Campus Fryslân en Tresoar, voor 2024 een subsidie te verlenen van € 325.000,- onder de voorwaarde dat de gemeenteraad in haar vergadering van 13 november 2024 voldoende middelen ter beschikking stelt.
    2. De subsidie te dekken uit Onderwijsbeleid en leerlingzaken.
    3. De subsidiebeschikking aan stichting Leeuwarden Student City vast te stellen.

  14. A.4.13

    Het college heeft besloten om aan de de gemeenteraad voor te stellen om twee belastingverordeningen voor 2025 vast te stellen. Het gaat om de verordening Afvalstoffenheffing 2025 en de Verordening Kwijtschelding 2025.


    In de voorgestelde verordening Afvalstoffenheffing 2025 wordt aan de wens van de raad voldaan om een lager vastrecht en een hoger variabel tarief in te voeren met betrekking tot restafval. Het college stelt voor om het variabele tarief te verhogen naar € 0,20 per kg. Na besluitvorming in de raad zal het college de inwoners nader informeren over de consequenties ervan.

    Besluit

    1. Aan de gemeenteraad voor te stellen om de onderstaande verordeningen vast te stellen:
    a. de Verordening Afvalstoffenheffing Leeuwarden 2025 en de bij deze verordening behorende tarieventabel;
    b. de Verordening Kwijtschelding Leeuwarden 2025;
    2. Het raadsvoorstel vast te stellen.

  15. A.4.14

    De gemeente Leeuwarden is sinds 2008 Regenbooggemeente. We zijn hiermee aangesloten op het programma Regenboogsteden van het Ministerie van OCW. Om de decentralisatie uitkering regenboogmiddelen van OCW te ontvangen, is de gemeente verplicht een regenboogprogramma op te stellen.


    In relatie tot het regenboogprogramma is op 29 mei 2024 de motie “positionering COC” aangenomen in de raad. De motie geeft aan dat er financiële middelen beschikbaar worden gesteld in 2024 en 2025 ter ondersteuning van het COC. In de motie staat beschreven dat deze middelen alleen beschikbaar worden gesteld na een onderbouwde aanvraag door het COC na vaststelling van het regenboogprogramma.


    Het college informeert  de gemeenteraad over het Regenboogprogramma en de afhandeling van de motie "positionering COC".

    Besluit

    1. Het Regenboogprogramma 2024-2027 vast te stellen;
    2. De gemeenteraad te informeren over het Regenboogprogramma en de afhandeling van de motie "Positionering COC" en de brief aan de raad hierover vast te stellen.

  16. A.4.15

    Naar aanleiding van een informerende sessie op 11 september 2024  over de vertraging van het uitbreidingsproject Netuitbreiding Lelie (NuLie) in de gemeenteraad zijn vragen gesteld. Het college heeft deze vragen beantwoord en heeft tevens recente informatie van netbeheerder Liander verstrekt.

    Besluit

    De gemeenteraad nader te informeren over de vertraging van het uitbreidingsproject Netuitbreiding Lelie (NuLelie) en bijgevoegde brief aan de raad vast te stellen.

  17. A.4.16

    Vanwege de stijging van energieprijzen en de afspraken in het akkoord van Parijs is een routekaart gemaakt voor de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed. In de routekaart wordt een beeld gegeven van de verduurzamingsopgave tot 2050 en de routekaart laat zien waar tot 2030 de nadruk op zou kunnen liggen. Het college heeft besloten om de routekaart vast te stellen en de gemeenteraad hierover te informeren.

    Besluit

    1. De Routekaart verduurzamen gemeentelijk vastgoed vast te stellen;
    2. De gemeenteraad te informeren over de Routekaart en de brief aan de raad vast te stellen.

  18. A.4.17

    In de motie Vliet Allee (raad 24 april 2024) is het college verzocht om een raming van de kosten en inhoudelijke afbakening voor het optimaliseren van de inrichting van het Vliet te geven. Met deze brief laat het college zien welke maatregelen op korte termijn - in overleg met de buurt - zijn te realiseren; het gaat daarbij om een aantal kleinschalige, pleksgewijze ingrepen (meer fietsenrekken, uitritten aanpassen en plantvakken met heesters). Op langere termijn is een meer grondige herinrichting van het Vliet onontkoombaar wanneer wordt gekeken naar de stapeling van diverse ontwikkelingen en beleidsambities. Het college wil de Regio Deal Leeuwarden-Oost benutten om financiële dekking voor de herinrichting te realiseren.

    Besluit

    De gemeenteraad te informeren over de stand van zaken motie Vliet Allee en de brief aan de raad vast te stellen.

  19. A.4.18

    Door de raad worden jaarlijks moties aangenomen bij behandeling van diverse onderwerpen of buiten de orde van de vergadering. Het college rapporteert regelmatig met overzichten en afzonderlijke brieven aan de raad over de uitvoering daarvan. Het college informeert de raad nu met een nieuw overzicht over in hoeverre raadsmoties in het afgelopen half jaar door het college zijn uitgevoerd en afgehandeld.

    Besluit

    De raad informeren over de stand van zaken uitvoering moties tot oktober 2024 en de brief aan de raad hierover vast te stellen.

  20. A.4.19

    Het college heeft besloten de gemeenteraad voor te stellen om de Verordening Jeugdhulp 2025 gemeente Leeuwarden vast te stellen.
    Het college heeft besloten de gemeenteraad voor te stellen om de Verordening tot wijziging van de Verordening Wmo 2022 gemeente Leeuwarden (vierde wijziging) vast te stellen.


    De belangrijkste wijzigingen zijn:

    • De Inkoop Jeugdhulp 2024 waarbij Hoogspecialistische Jeugdhulp niet meer onder deze noemer is ingekocht. Deze vorm van ondersteuning valt nu onder de overeenkomsten voor ‘Specialistische Jeugdhulp’, ‘Open 3 milieus voorziening’, ‘JeugdzorgPlus’ en het ‘Landelijk Transitiearrangement’. In artikel 2 van de Verordening Jeugdhulp is nu een beschrijving opgenomen die gebaseerd is op de inhoud van deze overeenkomsten.
    • Het besluit van de regering tot een Algemene Maatregel van Bestuur reële prijzen Jeugdwet met ingangsdatum 1 juli 2024. Artikel 18 van de Verordening Jeugdhulp is hierop aangepast.
    • De invoering vanaf september 2024 van de registratie van zorgaanbieders die PGB formele ondersteuning gaan bieden. Het doel hiervan is proactief een kwaliteitstoets voorafgaand aan de start van de levering van ondersteuning aan inwoners van de gemeente Leeuwarden. Hiervoor werd alleen reactief (op basis van signalen of steekproeven) onderzoek naar de kwaliteit gedaan. Deze wijziging is waar van toepassing in de Verordening Wmo en Verordening Jeugdhulp aangepast.
    • Het inrichten van een Centrale Toegang en Regie voor Maatschappelijke opvang voor alle Friese gemeenten gezamenlijk vanaf november 2024.
      Deze wijziging is waar van toepassing aangepast in de Verordening Wmo.
      Daarnaast is een aantal type- en taalfouten, onjuiste verwijzingen en zinsopbouw gecorrigeerd.

    Besluit

    1. De gemeenteraad voor te stellen;
      a. de Verordening Jeugdhulp 2025 gemeente Leeuwarden vast te stellen, en;
      b. de Verordening tot wijziging Verordening Wmo 2022 gemeente Leeuwarden (vierde wijziging) vast te stellen.
    2. Het raadsvoorstel vast te stellen.
  21. A.4.20

    Het college heeft de Beleidsregels Jeugdhulp 2025 gemeente Leeuwarden en de Beleidsregels Wmo 2025 gemeente Leeuwarden vastgesteld, onder voorbehoud van vaststelling door de gemeenteraad van de Verordening Jeugdhulp 2025 en Verordening tot wijziging Verordening Wmo 2022 (vierde wijziging).


    De belangrijkste wijzigingen zijn naar aanleiding van:

    • De Inkoop Jeugdhulp 2024 waarbij Hoogspecialistische Jeugdhulp niet meer onder deze noemer is ingekocht. Deze vorm van ondersteuning valt nu onder de overeenkomsten voor ‘Specialistische Jeugdhulp’, ‘Open 3 milieus voorziening’, ‘JeugdzorgPlus’ en het ‘Landelijk Transitiearrangement’. In de Beleidsregels Jeugdhulp is nu een beschrijving opgenomen die gebaseerd is op de inhoud van deze overeenkomsten.
    • De invoering vanaf september 2024 van de registratie van zorgaanbieders die PGB formele ondersteuning gaan bieden. Het doel hiervan is proactief een kwaliteitstoets voorafgaand aan de start van de levering van ondersteuning aan inwoners van de gemeente Leeuwarden. Hiervoor werd alleen reactief (op basis van signalen of steekproeven) onderzoek naar de kwaliteit gedaan.
    • De invoering vanaf mei 2024 van 3 nieuwe aanvullende indicaties voor het Wmo-vervoer: ‘lage instap’, ‘geen opstap’ en ‘instap via lift’.
      Het doel hiervan is voor alle inwoners met een taxipas voor Wmo-vervoer passend vervoer te organiseren.
    • Het inrichten van een Centrale Toegang en Regie voor Maatschappelijke opvang voor alle Friese gemeenten gezamenlijk vanaf november 2024.
      Daarnaast is een aantal type- en taalfouten, onjuiste verwijzingen en zinsopbouw gecorrigeerd.

    Besluit

    1. De Beleidsregels Jeugdhulp 2025 gemeente Leeuwarden vast te stellen, onder voorbehoud van de vaststelling door de gemeenteraad van de Verordening  Jeugdhulp 2025.
    2. De Beleidsregels Wmo 2025 gemeente Leeuwarden vast te stellen, onder voorbehoud van de vaststelling door de gemeenteraad van de Verordening tot wijziging Verordening Wmo 2022 (vierde wijziging).
  22. A.4.21

    Tijdens het BO MIRT (Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) van november 2022 hebben het Rijk en de betrokken partijen uit Noordelijk Nederland afgesproken een MIRT-onderzoek te starten naar de Lelylijn. De resultaten van deze fase van het onderzoek zijn nu grotendeels beschikbaar en 23 september openbaar gemaakt.
    In het komende BO MIRT van 6 november 2024 wordt op basis van de beschikbare informatie en overleg met de regio door het rijk een besluit genomen over het al dan niet starten van de zogenoemde MIRT-Verkenningsfase Lelylijn.


    Er wordt toegewerkt naar een standpunt van de regio en dus ook van Leeuwarden, met betrekking tot de inhoudelijke onderzoeken. Op basis van de eerste reactie van het college (1 oktober j.l.) die gedeeld met de raad is er op 9 oktober een sessie met de raad geweest. Op basis van de inbreng van de gemeenteraad is de definitieve reactie en aanbevelingen van het college verwoord. 
    De brief wordt aan de provincie Fryslân gestuurd. De provincie verzamelt de reactie van alle betrokken Friese gemeenten (F7) en stuurt deze samen met haar eigen reactie aan de voorzitter van de Stuurgroep Lelylijn.

    Besluit

    1. Vaststellen van de bijgevoegde brief.

  23. A.4.22

    Het college heeft besloten een aanvraag te doen bij het Rijk voor een Regio Deal voor het gebied Leeuwarden Oost. Dit zijn de wijken Bilgaard, Vrijheidswijk, Heechterp-Schieringen, Camminghaburen en Oud-Oost. In deze wijken is sprake van een stapeling van opgaven op het gebied van leefbaarheid en veiligheid. De gemeente zet hier samen met partners al fors op in, onder andere door het Programma Leeuwarden Oost. Een Regio Deal biedt een kans om aanvullend aan deze aanpak een extra impuls te geven aan het gebied. In deze aanvraag wordt gevraagd om een impuls te geven aan het stimuleren van een gezonde en aantrekkelijke leefomgeving en aan de aanpak van ondermijning en misstanden in de vastgoedsector.

    Besluit

    1. Een aanvraag in te dienen voor het aangaan van een Regio Deal voor het gebied Leeuwarden Oost
    2. De aanvraag vast te stellen overeenkomstig bijgevoegd document.

  24. A.5.1

    De huidige Instructie griffier dateert uit 2014 en dient geactualiseerd te worden. De werkzaamheden van de raadsgriffier gebeuren altijd in opdracht van de gemeenteraad . De nieuwe ambtsinstructie voor de griffier legt deze werkzaamheden en verantwoordelijkheden vast en regelt hoe en welke taken de griffier in opdracht van en namens de raad uitvoert. Deze nieuwe ambtsinstructie is opgesteld door de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden in samenwerking met de Vereniging voor Griffiers. Het college is uitgenodigd om hierop een bestuurlijke reactie te geven. In deze reactie geeft het college aan dat het zich kan vinden in deze nieuwe instructie, maar vraagt aandacht voor de mogelijke overlap met de rol van de burgemeester in de lokale democratie.

    Besluit

    Een bestuurlijke reactie te geven op de Instructie voor de griffier Leeuwarden en de bestuurlijke reactie erop aan de raad vast te stellen.
    (Collegebesluit 24 juni 2024)

  25. A.5.2

    Vanuit het draaiboek ‘Continuïteit Jeugdhulp’ van de Jeugdautoriteit heeft de gemeente Leeuwarden begin dit jaar de opdracht gekregen om namens de 18 Friese gemeenten verantwoordelijkheid te nemen voor het waarborgen van continuïteit, kwaliteit en betaalbaarheid van de zorg voor hulpbehoevende jeugdigen in Fryslân. Vanuit deze verantwoordelijkheid zijn hierdoor de ontstane problemen bij Jeugdhulp Friesland ook een verantwoordelijkheid geworden van de gemeenten. 


    Daarom is door de  genoemde partijen in gezamenlijkheid een Continuïteitsplan opgesteld, gevolgd door een door Jeugdhulp Friesland opgesteld Uitvoeringsplan.  In het Uitvoeringsplan zijn interventies beschreven die de problemen binnen de eigen organisatie op moeten lossen.  De gemeente opereert als regievoerder en is geen (mede-)eigenaar van de acties binnen het Uitvoeringsplan.


    Het college van Burgemeester & Wethouders van de gemeente Leeuwarden informeert per brief de eigen gemeenteraad en andere Friese colleges over de voortgang van dit traject.

    Besluit

    1. De gemeenteraad te informeren over de stand van zaken betreffende de uitvoering van interventies binnen het UItvoeringsplan van Jeugdhulp Friesland, en de informerende brief aan de raad vast te stellen.
    2. De informerende brief aan de raad beschikbaar te stellen aan de overige colleges van Burgemeester & Wethouders van Fryslân.
    (Collegebesluit 15 oktober 2024)