Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

College (publicatie)

dinsdag 16 juli 2024

16:00 - 16:30
Locatie

Nieuwe Zaal

Voorzitter
Sybrand Buma
Agenda documenten

Agendapunten

  1. A.3

  2. A.4.1

    De fractie van D66 heeft schriftelijke vragen gesteld over de vertraging van het verzwaren van het elektriciteitsnet en de consequenties hiervan voor woningbouw en bedrijvigheid in Leeuwarden. Het college heeft deze vragen beantwoord.

    Besluit

    De beantwoording van de schriftelijke vragen van D66, ingediend op 26 juni 2024, over de vertragingen van de verzwaring van het elektriciteitsnet vast te stellen overeenkomstig bijgevoegd aanhangsel.

  3. A.4.2

    De raadsfractie van de FNP heeft het college schriftelijke vragen gesteld over de netcongestieproblematiek in Stiens en de mogelijke gevolgen voor de netcongestie van de aansluiting van het beoogde zonnepark bij Stiens. Het college heeft deze vragen beantwoord.

    Besluit

    De beantwoording van de vragen van de FNP, ingediend op 25 mei 2024, inzake de netcongestie en het zonnepark Stiens overeenkomstig bijgevoegd aanhangsel vast te stellen.

  4. A.4.3

    Conform het gemeentelijk aanbestedingsbeleid heeft het college besloten tot het uitschrijven van een Europese aanbesteding voor de rioolreiniging en -inspectie voor de komende 4 jaar.

    Besluit

    1. Een Europese aanbesteding uit te schrijven voor de rioolreiniging en -inspectie voor de komende 4 jaar;
    2. Het bijgevoegde startformulier raamcontract rioolreiniging en -inspectie 2024-2028 vast te stellen;
    3. Geheimhouding op te leggen ten aanzien van het startformulier op grond van artikel 87 en 89 Gemeentewet juncto artikel 5.1 lid 2 sub b Wet open overheid tot het moment dat de gunning van de aanbesteding is gepubliceerd.

  5. A.4.4

    Op 19 juni 2024 heeft de gemeenteraad besloten om een budget toe te kennen aan de ontwikkeling van de innovatieve mobiliteits- en ontmoetingshub in de nieuwe wijk De Fellingen fase 1. Daarmee is voor zowel de incidentele investering als de exploitatie voor 20 jaar de financiële dekking rond. Er kan nu worden gestart met de aanbesteding om een bouwteam te selecteren voor het ontwerp en de realisatie van de hub. Het college heeft besloten om een Europese aanbesteding uit te schrijven voor de bouw van een innovatieve mobiliteits- en ontmoetingshub in De Fellingen.

    Besluit

    1. Een Europese aanbesteding uit te schrijven voor de bouw van de hub De Fellingen fase 1;
    2. Het startformulier ‘’Inkoop en Aanbesteding: bouwteam ontwerp en realisatie mobiliteits- en ontmoetingshub" vast te stellen;
    3. Geheimhouding op te leggen op grond van artikel 87 en 89 Gemeentewet juncto artikel 5.1 lid 2 sub b Wet Open Overheid tot het moment dat de gunning van de aanbesteding is gepubliceerd.

  6. A.4.5

    Medewerkers met taken op het gebied van de Participatiewet, Wmo, Jeugdwet, Wet Inburgering en Schuldhulpverlening maken gebruik van een juridische kennisbank. Naast wetteksten, toelichtingen en jurisprudentie worden zowel landelijk als lokaal beleid, richtlijnen, regelgeving en werkinstructies in de kennisbank opgenomen. Bovendien heeft een kennisbank een ondersteunende helpdesk. Deze helpdesk kan zowel technisch als juridisch advies uitbrengen. Een juridische kennisbank en bijbehorende advisering is daarmee van onmiskenbaar belang voor zowel onze casemanagers, beleidsmedewerkers als juristen. De huidige overeenkomst voor de juridische kennisbanken loopt op 1 januari 2025 af. Dat betekent dat er voor een volgende periode opnieuw moet worden ingekocht. Het college heeft besloten om een Europese aanbesteding uit te schrijven voor een juridische kennisbank op het gebied van de Wmo, Jeugdwet, Wet Inburgering en schuldhulpverlening.

    Besluit

    1. Een Europese aanbesteding uit te schrijven voor een juridische kennisbank op het gebied van de Wmo, Jeugdwet, Wet Inburgering en schuldhulpverlening;
    2. Het bijgevoegde startformulier vast te stellen;
    3. Geheimhouding op te leggen ten aanzien van het startformulier op grond van artikel 87 en 89 Gemeentewet juncto artikel 5.1 lid 2 sub b Wet open overheid tot het moment dat de gunning van de aanbesteding is gepubliceerd.

  7. A.4.6

    WaterCampus heeft voor 2024 een subsidie aangevraagd € 200.000, in lijn met eerdere afspraken met de gemeente. De ondersteuning draagt bij aan de uitbouw van de regionale impact en de internationale positie van WaterCampus Leeuwarden. Hiermee draagt WaterCampus bij aan de verdere versterking van de positie van de Friese watertechnologiesector. Daarnaast is het een belangrijke aanjager van duurzame ontwikkeling en werkgelegenheid. De activiteiten dragen bij aan één van de stuwende sectoren en speerpunten zoals benoemd in het collegeprogramma 2022-2026 en in het Beleidskader Economische Ontwikkeling 2022-2030, namelijk watertechnologie. Ook wordt in het huidige collegeprogramma het belang van innovatie en kenniseconomie benoemd, waarbij ingezet wordt op diverse campussen, waaronder de WaterCampus met ‘Wetsus als blikvanger’. Het college heeft besloten om een subsidie van € 200.000 te verstrekken.

    Besluit

    1. Aan Watercampus voor het jaar 2024 een subsidie te verlenen van maximaal € 200.000 de uitvoering van de activiteiten zoals aangegeven in het projectplan “Impact Programma Watercampus 2024-2027” en de concept-beschikking vast te stellen;
    2. Het subsidiebedrag ten laste te brengen van het product Economisch Beleid.

  8. A.4.7

    Wetsus heeft bij de gemeente een aanvraag ingediend om een subsidie te verlenen van maximaal € 500.000 voor het jaar 2024, passend binnen eerder gemaakte afspraken. De aanvraag richt zich op de financiering van de randvoorwaarden (state of the art (onderzoeks) infrastructuur) en adequate personeelsondersteuning voor het uitvoeren van het wetenschappelijk excellente en economisch relevante onderzoeksprogramma van Wetsus in Leeuwarden. De activiteiten zorgen er voor dat Wetsus haar innovatieprogramma kan voortzetten. De activiteiten dragen bij aan één van de stuwende sectoren en speerpunten zoals benoemd in het collegeprogramma 2022-2026 en in het Beleidskader Economische Ontwikkeling 2022-2030, namelijk watertechnologie. Ook wordt in het huidige collegeprogramma het belang van innovatie en kenniseconomie benoemd, waarbij ingezet wordt op diverse campussen, waaronder de WaterCampus met ‘Wetsus als blikvanger’. Het college heeft besloten om Wetsus een subsidie van maximaal € 5000.000 te verlenen.

    Besluit

    1. Aan Wetsus voor het jaar 2024 een subsidie te verlenen van maximaal € 500.000 voor de financiering van de randvoorwaarden (state of the art (onderzoeks) infrastructuur) en adequate personeelsondersteuning voor het uitvoeren van het wetenschappelijk excellente en economisch relevante onderzoeksprogramma en de concept-beschikking vast te stellen;
    2. Het subsidiebedrag ten laste te brengen van het product Economisch Beleid.

  9. A.4.8

    Op 1 januari jongstleden is de Omgevingswet in werking getreden. Die wet introduceert een nieuwe beleidscyclus met nieuwe instrumenten. Voor het beleid voor de fysieke leefomgeving geldt dat de raad in de omgevingsvisie de strategische hoofdlijnen als kaders stelt. Het college werkt deze verder uit en geeft daar uitvoering aan door middel van het vaststellen van programma's voor een thema of een gebied. 


    Momenteel stelt de raad beleidskaders en ontwikkelkaders vast als uitwerking van en aanvulling op de Leeuwarder Omgevingsvisie. Het werken met het instrumentarium van de Omgevingswet vraagt daarom om een aanpassing van het huidige beleidsmatig instrumentarium. Het college heeft de gemeenteraad geïnformeerd over de nieuwe werkwijze.

    Besluit

    De gemeenteraad te informeren over de nieuwe werkwijze voor het instrumentarium van de Omgevingswet en de bijgevoegde brief aan de raad vast te stellen.

  10. A.4.9

    Momenteel beschrijft de Leeuwarder Energie Agenda (LEA) hoe we het thema energie aanpakken. Deze loopt aan het einde van 2024 af. Ondertussen is er veel veranderd op het gebied van energie. Er zijn verschillende nieuwe ontwikkelingen, innovaties, wetten en regels die effect hebben op de energietransitie en de rol van de gemeente. Daarnaast sluiten de kaders in de Omgevingsvisie en de acties in de LEA niet meer aan bij de ambitie om de CO2-uitstoot met 60% te verlagen in 2030, zoals beschreven in het coalitieakkoord. Daarom is het wijzigen van de Omgevingsvisie (addendum) en het opstellen van een nieuw beleidsprogramma wenselijk. Het college heeft daartoe een Startnotitie energie vastgesteld dient als eerste stap in het opstellen van deze producten. De startnotitie is het startpunt voor de actualisatie van het gemeentelijk energiebeleid naar het vaststellen van het addendum en het beleidsprogramma energie in het tweede kwartaal van 2025. Het college biedt de startnotitie aan de raad aan als start van het planproces, met de bedoeling om in een verdiepende sessie met de raad hierover van gedachten te wisselen.

    Besluit

    1. De Startnotitie energie vast te stellen;
    2. De gemeenteraad te informeren over de Startnotitie energie en de bijgevoegde brief aan de raad vast te stellen.
  11. A.4.10

    Steenslân II vormt de afronding van de oostelijke dorpsrand van Stiens. Het stedenbouwkundig plan voor Steenslân II voorziet in de realisatie van 103 woningen, waarvan 30% sociale huur. Het woonprogramma is gevarieerd en bestaat uit een mix van rijwoningen, twee-onder-een-kapwoningen, vrijstaande woningen, arken en appartementen. De woningen worden gesitueerd in een groene- en waterrijke omgeving met wandel-, fiets- en vaarroutes. Om deze ontwikkeling mogelijk te maken stelt het college aan de gemeenteraad voor om het bestemmingsplan, een beeldkwaliteitsplan en de grondexploitatieplan vast te stellen.

    Besluit

    1. aan de gemeenteraad voor te stellen om:
    a. de ambtshalve wijziging vast te stellen
    b. de reactie- en antwoordnota zienswijze vast te stellen
    c. het bestemmingsplan ‘Stiens – Steenslân fase II’ gewijzigd vast te stellen onder toekenning van het nummer NL.IMRO.0080.21002BP00-VG01
    d. de grondexploitatie Steenslân II vast te stellen en de kredieten overeenkomstig te wijzigen;
    e. de begroting 2024 overeenkomstig te wijzigen;
    2. geheimhouding op te leggen op de bijlagen “Grondexploitatie Steenslân II - Berekening” en “Grondexploitatie Steenslân II - Toelichting”, op grond van artikel 87 en 89 Gemeentewet juncto artikel 5.1 lid 2 sub b van de Wet open overheid;
    3. Het raadsvoorstel vast te stellen.

  12. A.4.11

    In december 2023 heeft de gemeente Leeuwarden het pand aan het Jacob Catsplein 3 aangekocht. De gemeenteraad heeft een krediet beschikbaar gesteld ten behoeve van de voorbereiding van de uitvoering van SKILLS in Leeuwarden. SKILLS in Leeuwarden biedt een woonplek voor jongeren en jongvolwassenen die in een kwetsbare situatie verkeren en te maken hebben met (dreigende) dakloosheid. SKILLS biedt hen een plek om tot rust te komen, te herstellen en verder te bouwen aan hun leven. Dit met begeleiding van het Leger des Heils, Wender en Limor en overige partners in onderwijs, werk en welzijn. 


    De gemeenteraad heeft het college gevraagd te komen met een verder uitgewerkt plan van aanpak en de omwonenden te betrekken middels een klankbordgroep en hun wensen en zorgen waar mogelijk mee te nemen bij de verdere uitwerking. Middels een informerende brief informeert het college de gemeenteraad over de inhoudelijke uitwerking en de manier waarop de wensen en zorgen van de klankbordgroep worden meegenomen.

    Besluit

    De gemeenteraad te informeren over de stand van zaken rond de uitwerking van SKILLS in Leeuwarden en de bijgevoegde brief vast te stellen.

  13. A.4.12

    De conceptversie van de Friese Energievisie van de provincie ligt momenteel ter inzage. De Friese Energievisie geeft een toekomstvisie op het energiesysteem van Fryslân in 2050, maar de ruimtelijke consequenties die dat heeft, zullen moeten landen in de Provinciale Omgevingsvisie.


    Een concept-zienswijze is eerder al door het college naar de raad verzonden (21 mei 2024) met de vraag of de raad nog wensen of bedenkingen had bij concept-zienswijze. Vanuit de raad hebben twee fracties wensen en bedenkingen aangegeven op de concept-zienswijze van het college. Naar aanleiding daarvan is de zienswijze aangepast. Het college heeft besloten om de aangepaste zienswijze op de concept Friese Energievisie vast te stellen. In de zienswijze geeft het college aan dat de gemeente Leeuwarden zich in grote lijnen kan vinden in de ambitie en leidende principes van de conceptversie van de Friese Energievisie, maar dat nadrukkelijke aandacht nodig is voor de verdere ruimtelijke doorvertaling in de Provinciale Omgevingsvisie.

    Besluit

    1. De zienswijze op de concept Friese Energievisie vast te stellen;
    2. De gemeenteraad te informeren over de zienswijze en de brief aan de raad vast te stellen.

  14. A.4.13

    In de besluitvormende raadsvergadering van 29 mei 2024 is bij de behandeling van de Midterm Review de Motie Behoud Bonifatiuskerk met algemene stemmen aangenomen. In de motie wordt het college gevraagd om samen met de Stichting te bekijken welke rol de gemeente Leeuwarden kan vervullen om de Bonifatiuskerk te behouden en de gemeenteraad daar voor de zomer over te informeren. Het college heeft besloten om aan de gemeenteraad bij de behandeling van de Begroting 2025 voor te stellen om hiervoor een budget van € 200.000 beschikbaar te stellen en de gemeenteraad te informeren over de actuele stand van zaken met betrekking tot de Bonifatiuskerk.

    Besluit

    1. Aan de gemeenteraad voor te stellen om bij de behandeling van de Begroting 2025 voor de jaarschijf 2024 een budget van € 200.000 beschikbaar te stellen voor het verstrekken van een subsidie voor de instandhouding van de Bonifatiuskerk en dit bedrag te dekken uit de algemene reserve; 
    2. De gemeenteraad te informeren over het afdoen van de motie Behoud Bonifatiuskerk en de bijgevoegde brief aan de raad vast te stellen.

  15. A.4.14

    Op 21 januari 2024 is het college een Intentieovereenkomst met woningcorporatie Elkien en Bouwgroep Dijkstra Draisma aangegaan voor de ontwikkeling van een duurzame, collectieve warmtevoorziening in de buurt Heechterp. Volgens artikel 8 van de Intentieovereenkomst eindigt deze op 31 juli 2024, tenzij de doelstellingen volledig zijn gehaald of Partijen een verlenging overeenkomen. Gezien de positieve ontwikkelingen en samenwerking, heeft het college besloten om middels een addendum de looptijd van de Intentieovereenkomst te verlengen tot 31 december 2024.

    Besluit

    Een addendum op de intentieovereenkomst warmtenet Heechterp tussen gemeente Leeuwarden, Elkien en Bouwgroep Dijkstra Draisma aan te gaan om de overeenkomst te verlengen tot 31 december 2024 en het addendum vast te stellen.

  16. A.4.15

    Het college heeft besloten om de gemeenteraad te informeren over de stand van zaken inzake de Veenweide aanpak in 2024. Bij deze aanpak werkt de gemeente Leeuwarden samen met Provincie Fryslân, Wetterskip Fryslân en zeven andere veenweidegemeenten aan het Veenweideprogramma 2021-2030. Het Veenweideprogramma draagt bij aan de ambitie om toe te werken naar een blijvend evenwicht in het Friese veenweidegebied in 2050. Een evenwicht waarin veenafbraak, bodemdaling en CO2-uitstoot nagenoeg zijn gestopt, de kwaliteiten van landschap en natuur zijn verbeterd, funderingen niet verder worden aangetast, de landbouw een duurzaam toekomstperspectief heeft met een solide verdienmodel en de leefbaarheid en vitaliteit op een hoog peil staan. Het zuidoostelijke deel van de gemeente Leeuwarden valt binnen het Friese Veenweidegebied. Vanuit het Veenweideprogramma is er een aantal ontwikkelingen voor de gemeente van belang. Zo is het Veenweide Werkplan 2024 vastgesteld, heeft gebiedsinitiatief Leechlân Grou-Warten een herstart gemaakt en is er een Funderingsloket geopend.

    Besluit

    De gemeenteraad te informeren over de Veenweide aanpak 2024 en de brief aan de raad vast te stellen.

  17. A.4.16

    Op 13 november 2023 is tijdens de raadsbehandeling van de begroting 2024 de motie "Maatschappelijke-, sportieve voorzieningen en onderwijs in de Zuidlanden en Middelsee” aangenomen, waarin het college wordt verzocht een overzicht aan te leveren waarop staat aangegeven welke maatschappelijke, sportieve en onderwijsvoorzieningen er in Zuidlanden en Middelsee gepland staan. Het college informeert de gemeenteraad over de afdoening van de motie door dit overzicht te geven. Omdat alle voorzieningen in de Zuidlanden al zijn gerealiseerd, heeft het overzicht alleen betrekking op de maatschappelijke-, sportieve- en onderwijsvoorzieningen in Middelsee.

    Besluit

    De gemeenteraad te informeren over de afhandeling van de motie ‘Maatschappelijke-, sportieve voorzieningen en onderwijs in de Zuidlanden en Middelsee’ en de brief aan de raad vast te stellen.

  18. A.4.17

    Het college informeert de gemeenteraad over de uitkomsten van het cliëntervaringsonderzoek WMO over 2023. De gemeente Leeuwarden voert jaarlijks onderzoek uit onder inwoners die ondersteuning hebben ontvangen vanuit de Wet maatschappelijk ondersteuning (Wmo). De gemeente vindt het belangrijk om te weten hoe de inwoners de door de gemeente georganiseerde en geboden Wmo ondersteuning hebben ervaren.


    Het algemene beeld dat uit het onderzoek naar voren komt is positief. Dit geldt zowel voor de toegang tot, als de kwaliteit en het effect van de geboden ondersteuning.

    Besluit

    De gemeenteraad te informeren over het cliëntervaringsonderzoek Wmo 2023 en de brief aan de raad vast te stellen.

  19. A.4.18

    In het najaar van 2023 is het traject opgestart om de raden uit te nodigen zienswijzen in te dienen op de Wijzigingsregeling voor de wijziging van de Centrumgemeenteregeling Sociaal Domein Fryslân (hierna: Wijzigingsregeling SDF). Deze wijzigingen vinden hun oorsprong in de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen die de positie van de raad in samenwerkingsverbanden verstevigt. Inmiddels is de zienswijzenprocedure doorlopen en wordt overgegaan tot het formeel wijzigen van de regeling. De Leeuwarder gemeenteraad heeft op 20 december 2023 besloten geen zienswijze in te dienen op deze wijzigingsregeling. De gemeenteraad heeft op 19 juni 2024 het college toestemming gegeven de wijzigingen door te voeren, waarmee de weg vrij is voor het college om de centrumregeling te wijzigen en de wijzigingsregeling vast te stellen. Daarmee zijn de wijzigingen, in afwachting van besluitvorming in de andere Friese colleges van B&W, doorgevoerd.

    Besluit

    De Centrumregeling samenwerking Sociaal Domein Fryslân 2022 te wijzigen en het Wijzigingsbesluit Centrumregeling samenwerking Sociaal Domein Fryslân 2022 conform bijgevoegd aanhangsel vast te stellen.

  20. A.4.19

    Jaarlijks stelt het college een Handhavingsuitvoeringsprogramma (HUP) en een Jaarverslag HUP vast. Voor de Wabo-domeinen is dit een wettelijke verplichting. Het jaarverslag vindt zijn oorsprong in de door de Raad vastgestelde Kadernota Handhaving en in het Besluit Omgevingsrecht. het Handhavingsjaarverslag HUP 2023 heeft betrekking op de Wabo-domeinen, Bodem, fysieke openbare ruimte, bijzondere wetten en Veiligheid. Het verslag geeft inzicht in de inspanning van toeicht en handhaving en de hiermee bereikte effecten op het naleefgedrag. Het college heeft het handhavingsjaarverslag HUP 2023 Fysieke Leefomgeving en Veiligheid vastgesteld.

    Besluit

    Het handhavingsjaarverslag HUP 2023 Fysieke Leefomgeving en Veiligheid vast te stellen.

  21. A.4.20

    De afgelopen periode is in de gemeenteraad een aantal keer gesproken over de resultaten van de aanpak Vlietzone. Naar aanleiding van deze besprekingen wordt er gewerkt aan een hernieuwd plan van aanpak. Dit dient bij te dragen aan het (opbouwen van) vertrouwen tussen de wijk, de gemeente en andere partners en de leefbaarheid en veiligheid in de Vlietzone te vergroten. 


    Middels deze brief wordt de gemeenteraad geïnformeerd over de stappen die worden gezet om te komen tot een hernieuwd plan en over de bijbehorende tijdlijn.

    Besluit

    De gemeenteraad te informeren over de stand van zaken rond het hernieuwde plan van aanpak Vlietzone en de bijgevoegde brief vast te stellen.

  22. A.4.21

    Sinds 2006 heeft de gemeente een beleid voor de toepassing van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob). In dat beleid is het toepassingsbereik beperkt tot horeca, sekswerk en kansspelen. In de loop der jaren is het toepassingsbereik van de Wet een aantal malen vergroot, zodat op dit moment de Wet van toepassing is op vergunningen en ontheffingen, subsidies, vastgoedtransacties en overheidsopdrachten. De beleidslijn was derhalve toe aan actualisatie. Het college heeft de beleidslijn daarom geactualiseerd vastgesteld. De toepassing van de Wet Bibob is een belangrijk instrument in het kader van de gemeentelijke aanpak van ondermijning.


    Voorheen behoorde de toepassing van de Wet Bibob alleen tot de bevoegdheid van college en burgemeester. Met de komst van de Omgevingswet heeft ook de raad voor één specifieke bevoegdheid de mogelijkheid om de Wet Bibob toe te passen, namelijk ingeval van de bevoegdheid die opgenomen is in artikel 4.19b. van de Omgevingswet. Dit betekent dat ook de gemeenteraad de beleidsregel moet vaststellen. Dit wordt door het college aan de raad voorgesteld.

    Besluit

    1. De gemeenteraad voor te stellen de Beleidsregel Bibob Leeuwarden, voor wat betreft haar eigen bevoegdheid, vast te stellen.
    2. Het raadsvoorstel vast te stellen.
    3. De Beleidsregel Bibob Leeuwarden vast te stellen, voor wat betreft haar eigen bevoegdheid.
    4. De Beleidslijn Bibob, zoals vastgesteld op 25 april 2006 en in werking getreden op 11 mei 2006, zoals verwoord in Bijlage 3 bij het Horecabeleid Leeuwarden, in te trekken.


    De burgemeester besluit de Beleidsregel Bibob Leeuwarden vast te stellen voor zover het zijn eigen bevoegdheid betreft en besluit de beleidslijn Bibob, zoals vastgesteld op 25 april 2006 en in werking getreden op 11 mei 2006, zoals verwoord in Bijlage 3 bij het Horecabeleid Leeuwarden 2006, in te trekken.

  23. A.4.22

    Naar aanleiding van het rapport "Leeuwarder Ondermijning" en de bevindingen uit het rioolwateronderzoek van afgelopen jaar, heeft de gemeenteraad extra middelen beschikbaar gesteld voor de aanpak van ondermijning. In de werksessie van 6 maart 2024 heeft het college input opgehaald bij de raad. Deze input is meegenomen bij de verdere ontwikkeling van een plan van aanpak. Het college heeft dit plan van aanpak nu vastgesteld. Daarnaast heeft het college besloten om de gemeenteraad schriftelijk te informeren over de vaststelling van dit plan van aanpak.

    Besluit

    1. Het Plan van Aanpak Ondermijning Leeuwarden vast te stellen;
    2. De raad over deze vaststelling te informeren en de brief aan de raad vast te stellen.
  24. A.4.23

    Bij de begrotingsbehandeling op 13 november 2023 is de motie ‘Blij dat ik weer Rij’ (VVD) aangenomen. De motie roept op om uiterlijk op 1 maart 2024 de mogelijkheid te bieden om het rijbewijs na aanvraag thuis te laten bezorgen, waarbij de bezorgkosten voor rekening komen van de aanvrager. Omdat er samenhang is met de pilot thuisbezorgen van reisdocumenten, is er niet direct uitvoering gegeven aan deze motie en is er gewacht op de resultaten van de evaluatie. Op basis van deze resultaten worden zowel het thuisbezorgen van Paspoorten als Rijbewijzen voortaan aangeboden. Daarbij wordt een proces ingericht om te voldoen aan de materiële vereisten van de wet. Het college informeert de raad over de wijze waarop het deze motie verder wenst af te doen.

    Besluit

    De gemeenteraad te informeren over de wijze waarop het college voornemens is de motie "Blij dat ik weer rij", d.d. 13 november 2023 (VVD) af te doen en de brief aan de raad vast te stellen.

  25. A.4.24

    Op 22 mei jl. heeft in de raad de behandeling van de Midterm Review (MTR) 2024 plaatsgevonden met voorstellen en een voorlopige financiële positie. Nadien is de meicirculaire verschenen en zijn er nog enkele moties en nagekomen uitzettingen en inkrimpingen ingediend. Middels deze brief informeert het college van B&W de gemeenteraad over actuele financiële positie vooruitlopend op de behandeling van de begroting 2025. Uitkomst van deze laatste ontwikkelingen is dat de financiële positie van de gemeente niet dusdanig worden geraakt dat de uitkomsten van de Midterm Review en de daarbij voorgenomen bijsturingsvoorstellen heroverweging vragen. De komende maanden worden de uitkomsten van de Meicirculaire 2024 e.d. verwerkt in de nog op te stellen programmabegroting 2025 – 2028 die in het najaar aan de raad wordt aangeboden.

    Besluit

    De raad te informeren over de actuele financiële positie van de gemeente Leeuwarden en de informerende brief aan de raad hierover vast te stellen.

  26. A.4.25

    Bij de Gemeente Leeuwarden is op 15 december 2023 een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor een Regionale Opvang Locatie (ROL) met 45 woningen op het adres Mr. P.J. Troelstraweg 165a in Leeuwarden. Dit verzoek is in strijd met het ter plekke geldende bestemmingsplan ‘Leeuwarden – Buitengebied’. Aan dit verzoek kan medewerking worden verleend door af te wijken van het bestemmingsplan waarvoor een verklaring van geen bedenkingen van de gemeenteraad is vereist. Op 11 maart 2024 heeft de gemeenteraad besloten een ontwerp vvgb vast te stellen, waarna de ontwerp omgevingsvergunning met ontwerp vvgb en overige stukken ter visie hebben gelegen. Binnen de tervisietermijn zijn er meerdere zienswijzen ingediend. De zienswijzen hebben het college geen aanleiding gegeven tot aanpassing van het bouwplan en het voornemen tot verlenen van de omgevingsvergunning. Het college stelt nu aan de raad voor een verklaring van geen bedenkingen af te geven. Indien de raad besluit een verklaring van geen bedenkingen af te geven dan zal de omgevingsvergunning daarna worden verleend door het college.

    Besluit

    1. Aan de gemeenteraad voor te stellen om een verklaring van geen bedenkingen conform artikel 6.5 lid 1 van het Besluit omgevingsrecht te verlenen voor de realisatie van een Regionale Opvang Locatie (ROL) met 45 woningen voor het COA op op de locatie Kampweg, percelen D4677, D9116 en D9716, te Leeuwarden;
    2. Het raadsvoorstel vast te stellen.
    3. Een brief te sturen aan de Minister van Asiel en Migratie, in afschrift naar de staatssecretaris van Defensie, inzake een eenduidig standpunt van het Rijk over de realisatie van een Regionale Opvang Locatie (ROL) en de brief vast te stellen.

  27. A.4.26

    Zwanenburg heeft een principeverzoek bij het college ingediend dat voorziet in de bouw van 25 rijwoningen op de locatie Nyenhuis aan de Mr. P.J. Troelstraweg 159 in Leeuwarden. Het college staat in beginsel positief tegenover woningbouw op deze locatie. Herontwikkeling van de locatie zou ook betekenen dat er, conform de  ‘Motie: Nyenhuis – D66’, een passende oplossing wordt gevonden voor de familie Nyenhuis. Alvorens het college het principeverzoekplan verder in procedure brengt hoort zij graag van de gemeenteraad of zij 'wensen en bedenkingen' heeft op woningbouw op deze locatie.

  28. A.5.1

    In het coalitieakkoord 2022-2026 en de visie ‘Armoede en Schuldhulp’ is de ambitie opgenomen om een Meedoen-Pas in te voeren die mensen met weinig geld in staat stelt om mee te doen aan sportieve, culturele of sociale activiteiten. De gemeenteraad heeft in februari 2024 besloten om die ambitie aan te scherpen ten behoeve van het instellen van het Volwassenenfonds Sport & Cultuur als meedoen-regeling. Op 14 februari 2024 heeft de gemeenteraad hiertoe besloten. Voor de uitvoering hiervan heeft de Stichting Volwassenenfonds Sport & Cultuur voor 2024 een subsidie aangevraagd. Het college stelt een subsidie beschikbaar aan het Volwassenenfonds Sport & Cultuur. Met dit fonds kunnen volwassen inwoners van de gemeente Leeuwarden een tegemoetkoming krijgen van maximaal € 300,- per jaar voor deelname aan sportieve of culturele activiteiten. Het fonds is beschikbaar voor volwassenen met een inkomen tot 120% van het minimum inkomen.

    Besluit

    1. Aan de Stichting Volwassenenfonds Sport & Cultuur een subsidie te verlenen van € 730.000 voor de uitvoering van de activiteiten in het jaar 2024;
    2. De beschikking subsidieverlening 2024 aan Stichting Volwassenenfonds Sport & Cultuur vast te stellen;
    3. De subsidie te dekken uit het Programma Bestaanszekerheid.
      (collegebesluit 9 juli 2024)
  29. A.5.2

    In december 2022 heeft sociaal verhuurbedrijf WoonFriesland Swettehiem overgenomen van woningcorporatie Habion. Bewoners kunnen er de komende jaren blijven wonen. WoonFriesland en de gemeente hebben bij de overname afgesproken dat zij samen met (wijk)bewoners en zorgpartijen de komende jaren nieuwe plannen maken voor wonen, welzijn en zorg in het hart van de wijk Westeinde. Daarvoor worden het komende jaar de allereerste stappen gezet. De afspraken tussen WoonFriesland en gemeente Leeuwarden, maar ook met Kwadrantgroep en Alliade, zijn vastgelegd in een Bestuursopdracht en een Intentieovereenkomst. Het college heeft beide stukken vastgesteld.

    Besluit

    1. Een bestuursopdracht aan te gaan met WooonFriesland om te komen tot een passende invulling van de totale locatie Swettehiem en de bestuursopdracht vast te stellen;
    2. Een intentieovereenkomst aan te gaan met WoonFriesland, Alliade en de Kwadrant groep met betrekking tot de herontwikkeling van het complex Swettehiem en de intentieovereenkomst vast te stellen.


    De burgemeester besluit:
    Wethouder Hein de Haan te machtigen om de bestuursopdracht en de intentieovereenkomst te ondertekenen.


    (collegebesluit 9 juli 2024)

  30. A.5.3

    De gemeente Leeuwarden staat voor grote uitdagingen. Zo ook op het gebied van mobiliteit. Er komen naar verwachting niet alleen circa 10% inwoners bij (tot 2050), maar ook worden grote maatschappelijke opgaven steeds pregnanter. Denk daarbij aan voldoende huisvesting, de energietransitie, klimaatadaptie, de leefkwaliteit en zorgen dat iedereen mee kan komen. Deze ontwikkelingen vragen om duidelijke keuzes, ook op het gebied van mobiliteit. Daarom is, als uitwerking van de Omgevingsvisie, een Beleidskader Mobiliteit opgesteld.


    Op 16 april 2024 is het concept-Beleidskader Mobiliteit vrijgegeven voor de inspraak. Vervolgens heeft dit beleidskader van 25 april t/m 5 juni 2024 ter visie gelegen. In deze periode zijn 15 reacties binnengekomen. In een reactienota zijn deze reacties samengevat en van een antwoord voorzien. Het college heeft besloten om het definitieve beleidskader ter vaststelling aan te bieden aan de gemeenteraad.

    Besluit

    1. Aan de gemeenteraad voor te stellen om het Beleidskader Mobiliteit 2040 vast te stellen;
    2. De reactienota Beleidskader Mobiliteit 2040 vast te stellen;
    3. Het raadsvoorstel vast te stellen.



    (collegevoorstel 9 juli 2024)

  31. A.5.4

    Water is onontkoombaar en onmisbaar. Water draagt in grote mate bij aan ons maatschappelijk welbevinden en raakt allerlei thema’s en belangen. Of het nu gaat over bereikbaarheid, beschermd zijn tegen overstromingen en wateroverlast. Of om de beschikbaarheid van voldoende en schoon zoet water in tijden van droogte en schone drinkwaterbronnen. De kwaliteit van het oppervlaktewater, omgaan met verzilting, opwekking van hernieuwbare energie, waterrecreatie en -toerisme in, op of bij het water en wonen op of bij het water. Alle reden dus om als gemeente Leeuwarden duidelijk te maken hoe wij ermee willen omgaan. Nu en later. Dat alles is vastgelegd in het concept beleidskader water. Het college heeft besloten om het ontwerpbeleidskader vrij te geven voor ter inzage legging.

    Besluit

    1. Het ontwerp beleidskader Water vast te stellen voor de terinzagelegging van 16 juli 2024 tot 25 september 2024.
    2. De gemeenteraad te informeren over de wijzigingen op het eerder besproken concept beleidskader water tijdens de informerende raad op 26 juni 2024 en de bijgevoegde brief aan de raad vast te stellen.

    (collegebesluit 9 juli 2024)

  32. A.5.5

    Rapid Responder GGZ is sinds 2021 bij ministerieel besluit ondergebracht bij de Regionale Ambulance Voorziening Fryslân RAVF) en vervult met haar dagelijkse inzetten een belangrijke taak in het bieden van o.a. OGGZ zorg aan personen met onbegrepen gedrag in Friesland. Bij personen met onbegrepen gedrag thuis of op straat maakt een sociaal psychiatrisch verpleegkundige (SPV) gebruik van deze bus. Samen met één van de chauffeurs gaat de SPV’er naar de persoon toe om de aandacht en zorg te bieden die op dat moment nodig is.


    De samenwerking tussen RAVF, GGZ Friesland en de Friese gemeenten resulteerde in een samenwerkingsconvenant voor de jaren 2021 tot 2023. Het college verlengt het samenwerkingsconvenant Rapid Responder GGZ. Het college van de gemeente Leeuwarden gaat als centrumgemeente namens de 18 Friese gemeenten dit samenwerkingsconvenant aan. De Friese gemeenten leveren hier financieel een bijdrage aan. Het vernieuwde samenwerkingsconvenant is afgesloten voor de periode 2024-2028.

    Besluit

    1. Het Samenwerkingsconvenant Rapid Responder GGZ 2024-2028 vast te stellen en namens de 18 Friese gemeenten met terugwerkende kracht vanaf 6 februari 2024 aan te gaan.
    2. Het benodigde budget van € 200.000,- te dekken uit de bijdrage van de 18 Friese gemeenten hiervoor.
    3. Het Leeuwarder deel ad. € 39.000 te dekken uit het programma Meedoen.


    De burgemeester besluit de heer S. Rispens, manager SDF, te machtigen het Samenwerkingsconvenant Rapid Responder GGZ 2024-2028 te ondertekenen.


    (collegebesluit 9 juli 2024)