Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluitvorming (raad)

maandag 13 september 2021

19:00 - 20:45
Locatie

Provinciehuis

Voorzitter
Julie Bruijnincx
Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Besluit

    Voorzitter Julie Bruijnincx opent de vergadering. Afwezig zijn raadsleden Jansen, Stellingwerf, raadslid Antolovic zal later aanschuiven en raadslid van der Galiën zal niet aanwezig zijn bij de behandeling en besluitvorming van agendapunt 5.1 Bouwstenen vanwege zijn functie als bestuurder bij het Wetterskip.
    De agenda wordt conform vastgesteld.

  2. 2

    Besluit

    Mevrouw Vivian Tiemersma is door de fractie van GBL voorgedragen als fractie assistent.
    De geloofsbrievencommissie, bij monde van de voorzitter raadslid van der Sloot meldt dat zij de geloofsbrieven hebben onderzocht en dat deze in orde zijn bevonden. De commissie adviseert tot toelating.
    Hierna wordt mevrouw Vivian Tiemersma geïnstalleerd, zij legt de belofte in het Fries af.

  3. 3

    Besluit

    Raadslid Jacobse heeft bemerkingen over de besluitenlijst

    • De eindtijd wordt aangepast naar 22.00 uur
    • De aan- en afwezigheid van raadsleden in de loop van de vergadering wordt ook vermeld in de kop van het besluitenlijst. 
    • Het raadsbesluit van het Addendum Jaarstukken 2020 wordt toegevoegd.
    • Het aldus gewijzigde besluitenlijst wordt vastgesteld.
  4. 4
    Hamerstukken
  5. 4.1

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Raadsleden (36)

    Voorgesteld besluit

    1. Vaststellen Reglement van Orde voor het Politiek Podium en andere
    werkzaamheden van de raad gemeente Leeuwarden 2021
    2. Intrekken Reglement van Orde op de raadscommissies en
    raadsvergaderingen zoals vastgesteld op 6 januari 2014

    Besluit

    1. Vaststellen Reglement van Orde voor het Politiek Podium en andere
    werkzaamheden van de raad gemeente Leeuwarden 2021
    2. Intrekken Reglement van Orde op de raadscommissies en
    raadsvergaderingen zoals vastgesteld op 6 januari 2014

    Stemverklaring
    Lijst058: raadslid van der Galiën verklaart dat de fractie instemt met het Reglement maar zich ook het recht voorbehoudt om in het Besluit alles weer naar voren te brengen wat politiek relevant is.

  6. 4.2

    Het bestemmingsplan Jirnsum – Rijksweg 155 biedt een juridisch-planologische regeling voor het perceel Rijksweg 155, gelegen tussen de Rijksweg en de Boarn in het overgangsgebied tussen het dorp en bedrijventerrein It String. Het bestemmingsplan voorziet in de bouw van 3 woningen aan De Boarn, achter de percelen Rijksweg 145-151. Hiervoor wordt de bestaande bedrijfsbebouwing gesloopt. Aan de voorzijde blijft het bestaande bedrijfspand met inpandige bedrijfswoning behouden voor bedrijfsdoeleinden (bedrijven milieucategorie 1 en 2 met mogelijkheid voor dienstverlening). De gronden achter het bestaande bedrijfspand houden ook de bedrijfsbestemming met de mogelijkheid om opslagunits te realiseren.


    Het ontwerpbestemmingsplan heeft van donderdag 20 augustus tot en met woensdag 30 september 2020 ter inzage gelegen. Ook het ontwerpbesluit tot het vaststellen van een hogere waarde ten gevolge van industrielawaai, dat ten behoeve van dit bestemmingsplan is opgesteld, heeft gedurende deze periode ter inzage gelegen. Er is één zienswijze ingediend. Er wordt inhoudelijk ingegaan op de zienswijze in de bijgevoegde “Reactie- en antwoordnota zienswijzen ontwerpbestemmingsplan Jirnsum – Rijksweg 155”. De zienswijze geeft aanleiding tot aanpassing van het bestemmingsplan en tot aanpassing van het besluit tot het vaststellen van de hogere waarde (dit besluit is gemandateerd en daarom niet bijgevoegd).


    Er zijn welstandscriteria opgesteld voor de drie nieuwbouw woningen die zullen worden gerealiseerd op grond van het bestemmingsplan Jirnsum – Rijksweg 155. Deze welstandscriteria hebben ter inzage gelegen van donderdag 10 december 2020 tot en met woensdag 20 januari 2021. Er zijn geen inspraakreacties ingediend tegen de welstandscriteria.


    In het ontwerpbestemmingsplan was aangegeven dat nog nader onderzoek moest plaatsvinden naar de grondwaterverontreiniging ter plaatse van de bedrijfswoning op het perceel Rijksweg 155. Daarom kon dit plan nog niet eerder ter vaststelling worden aangeboden. Wij hebben onlangs de rapportages ontvangen betreffende deze verontreiniging. De resultaten van deze onderzoeken vormen geen belemmering voor de ontwikkeling.


    Het bestemmingsplan en de welstandscriteria worden hierbij ter vaststelling aan de gemeenteraad aangeboden.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Raadsleden (36)

    Voorgesteld besluit

    1. Aan de gemeenteraad voor te stellen om:
    a. de “Reactie- en antwoordnota zienswijzen ontwerpbestemmingsplan Jirnsum – Rijksweg 155” vast te stellen;
    b. het bestemmingsplan “Jirnsum – Rijksweg 155” gewijzigd vast te stellen onder toekenning van het nummer NL.IMRO.0080.13003BP00-VG01;
    c. geen exploitatieplan vast te stellen;
    d. de welstandscriteria voor de drie nieuwbouw woningen Jirnsum - Rijksweg 155 vast te stellen en een dag na bekendmaking in werking te laten treden;

    Besluit

    1. De gemeenteraad besluit:
    a. de “Reactie- en antwoordnota zienswijzen ontwerpbestemmingsplan Jirnsum – Rijksweg 155” vast te stellen;
    b. het bestemmingsplan “Jirnsum – Rijksweg 155” gewijzigd vast te stellen onder toekenning van het nummer NL.IMRO.0080.13003BP00-VG01;
    c. geen exploitatieplan vast te stellen;
    d. de welstandscriteria voor de drie nieuwbouw woningen Jirnsum - Rijksweg 155 vast te stellen en een dag na bekendmaking in werking te laten treden;

  7. 4.3

    Op 1 juli 2020 is een Beeldkwaliteitsplan inclusief welstandsrichtlijnen vastgesteld door de gemeenteraad voor de tweede fase van Blitsaerd: Blitsaerd Oost. In totaal worden hier maximaal 111 woningen voorzien. Van deze woningen zijn 70 te realiseren binnen de huidige beheersverordening. De overige 41 woningen zijn niet passend aangezien dit het aantal van maximaal 400 woningen voor geheel Blitsaerd overschrijdt. Om de oorspronkelijke opzet van de wijk in stand te houden wordt de ontwikkeling van de 41 woningen in Blitsaerd Oost juridisch en planologisch geregeld in een nieuw bestemmingsplan Leeuwarden - Blitsaerd Oost.


    Gezien het doorlopen proces van het Beeldkwaliteitsplan, waarbij inspraakmogelijkheid is geboden, is het bestemmingsplan rechtstreeks als ontwerpbestemmingsplan ter visie gelegd. Het ontwerpbestemmingsplan heeft van donderdag 22 april tot en met woensdag 2 juni 2021 ter inzage gelegen.


    Er zijn geen zienswijzen ingediend tegen het ontwerpbestemmingsplan. Het bestemmingsplan kan dan ook ongewijzigd ter vaststelling worden aangeboden aan de gemeenteraad.

    Stemuitslag

    voor 81%
    tegen 19%
    voor
    Raadsleden (29)
    tegen
    Raadsleden (7)

    Voorgesteld besluit

    1. Aan de gemeenteraad voor te stellen om:
    a. het bestemmingsplan Leeuwarden – Blitsaerd Oost vast te stellen onder toekenning van het nummer NL.IMRO.04016BP00-VG01;
    b. geen exploitatieplan vast te stellen;
    c. op dit besluit de Crisis- en herstelwet van toepassing te verklaren;

    Besluit

    1. De gemeenteraad besluit:
    a. het bestemmingsplan Leeuwarden – Blitsaerd Oost vast te stellen onder toekenning van het nummer NL.IMRO.04016BP00-VG01;
    b. geen exploitatieplan vast te stellen;
    c. op dit besluit de Crisis- en herstelwet van toepassing te verklaren;

    stemverklaringen
    PvdD: raadslid de Groot verklaart dat de PvdD geacht wil worden tegen gestemd te hebben.
    GroenLinks Leeuwarden: raadslid Molenaar verklaart dat GLL geacht wil worden tegen gestemd te hebben. De fractie is van mening dat de ruime kavels een onnodige verspilling van de groene ruimte oplevert en evenmin bijdraagt aan een eerlijke verdeling ervan.
    GBL: raadslid Klaver verklaart dat GBL geacht wil worden tegen gestemd te hebben.

  8. 4.4

    Op 23 september 2016 is een tijdelijke omgevingsvergunning verleend voor de realisatie van zonnepark Drachtsterweg te Leeuwarden voor de duur van 10 jaar. Het zonnepark is inmiddels gerealiseerd. Om exploitatie-technische redenen is het wenselijk de vergunde termijn te verlengen van 10 naar 25 jaar. Daartoe is een aanvraag omgevingsvergunning ingediend. Medewerking kan worden verleend met een uitgebreide procedure. Een verklaring van geen bedenkingen van de gemeenteraad maakt hier deel van uit. De ontwerp vergunning en ontwerp verklaring van geen bedenkingen hebben ter visie gelegen. Er zijn geen zienswijzen ingediend.

    Stemuitslag

    voor 89%
    tegen 11%
    voor
    Raadsleden (32)
    tegen
    Raadsleden (4)

    Voorgesteld besluit

    1. Aan de gemeenteraad voor te stellen om een verklaring van geen bedenkingen conform artikel 6.5 lid 1 van het Besluit omgevingsrecht vast te stellen voor het verlengen van de verleende tijdelijke omgevingsvergunning van 10 naar 25 jaar inzake zonnepark Drachtsterweg te Leeuwarden;

    Besluit

    De gemeenteraad besluit  een verklaring van geen bedenkingen conform artikel 6.5 lid 1 van het Besluit omgevingsrecht vast te stellen voor het verlengen van de verleende tijdelijke omgevingsvergunning van 10 naar 25 jaar inzake zonnepark Drachtsterweg te Leeuwarden;

    Stemverklaringen
    Lijst058: raadslid van der Galiën verklaart dat Lijst058 geacht wil worden tegen gestemd te hebben. De fractie is van mening dat voor de zonnepark geen landbouwgrond gebruikt mag worden.  Tot slot is het een signaalfunctie voor de wethouder om de termijnen goed te bewaken.
    GBL: raadslid Klaver verklaart dat GBL geacht wil worden tegen gestemd te hebben in lijn met hun bijdrage in het Debat. De fractie vindt de verlengingstermijn te lang en is tegen grondgebonden zonneparken.

  9. 4.5

    Het college stelt de gemeenteraad voor om de Visie versterking sociale basis vast te stellen. Ondanks de beperkingen die het coronavirus met zich mee heeft gebracht, heeft het college in de afgelopen anderhalf jaar samen met het veld een visie vorm weten te geven die de sociale basis in Leeuwarden moet versterken. De sociale basis is het samenspel tussen individuele vrijwilligers, mantelzorgers, maatschappelijke organisaties en vrijwilligersorganisaties om een stevig netwerk voor kwetsbaren in de samenleving te organiseren. De gemeente wenst met deze visie meer richting te geven aan hoe de samenwerking er onderling uit kan komen te zien. Deze visie betreft het startschot voor een vervolgtraject waarbij de in deze visie opgenomen ontwikkellijnen en prioriteiten de komende tijd verder worden ingevuld en nader worden geconcretiseerd.

    Stemuitslag

    voor 94%
    tegen 6%
    voor
    Raadsleden (34)
    tegen
    Raadsleden (2)

    Voorgesteld besluit

    1. De gemeenteraad voorstellen de Visie versterking sociale basis vast te stellen;

    Besluit

    1. De gemeenteraad besluit de Visie versterking sociale basis vast te stellen;

    Stemverklaringen
    CU: raadslid Niesink verklaart dat de CU de nota voor kennisgeving aanneemt en roept de wethouder op nu echt werk te maken van de uitvoering.
    VVD: raadslid Visser verklaart dat de VVD de nota voor kennisgeving aanneemt en roept het college op een uitvoeringsagenda op te stellen met een financiële paragraaf en monitoringsindicatoren.
    Lijst058: raadslid van der Galiën wil geacht worden tegen gestemd te hebben. De fractie is van mening dat het 'oude wijn in nieuwe zakken' is en er zijn teveel onduidelijkheden.

  10. 5
    Bespreekstukken
  11. 5.1

    De bestemmingsplannen voor het Buitengebied en Lytse Doarpen (beide plannen van de voormalige gemeente Boarnsterhim) moesten worden herzien in verband met actuele ontwikkelingen en verandering in wetgeving. In 2017 is ervoor gekozen deze werkzaamheden aan te grijpen om ervaring op te doen met de nieuwe Omgevingswet in de vorm van een pilot: het maken van een omgevingsplan voor het Buitengebied Zuid. Een plan waarin alle regels voor de fysieke leefomgeving worden opgenomen. Daarnaast ook de kans om nieuwe onderwerpen toe te voegen zoals gezondheid en duurzaamheid.


    Een omgevingsplan is voor gemeente Leeuwarden nog niet eerder gemaakt. Het is een nieuwe manier van werken en denken. We moeten als gemeente dan ook oefenen en ervaring opdoen. Het betreft dus een pilot, maar wel één die leidt tot een volwaardig plan. In dit Pre-omgevingsplan staan de belangrijkste keuzes voor wat we in het plangebied willen regelen en ook wat we juist niet meer willen regelen. Dit plan is dan ook nadrukkelijk niet te vergelijken met het ‘oude’ voorontwerp bestemmingsplan, zoals we dat nu nog kennen. Het Pre-omgevingsplan is een nieuw instrument waarmee de discussie/dialoog kan worden aangegaan. Een instrument om alle (nieuwe) onderwerpen en keuzes gericht op een bepaald gebiedstype goed te kunnen doorgronden.


    Het Pre-omgevingsplan heeft vanaf 14 januari 2021 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Tijdens deze periode kon eenieder een inspraakreactie indienen. Er zijn 52 inspraakreacties ontvangen. Daarnaast zijn er ook 10 reacties van overlegpartners ontvangen.


    Aan de raad zijn wensen en bedenkingen gevraagd over de 22 besluitpunten zoals opgenomen in bijlage 2 van de Uitleg van het Pre-omgevingsplan en ten aanzien van de in bijlage 4 opgenomen Tabellen gebiedstypen (bouwen, gebruik en functieverandering).
    De opgehaalde informatie (inspraak, overleg en dialoogsessies) en de door de raad gedeelde wensen en bedenkingen zijn door het college verwerkt in de Reactie- en antwoordnota overleg en inspraak en de Notitie besluitpunten. Een aantal ingebrachte reacties heeft ook geleid tot aanpassingen van de eerdere voorstellen.


    De raad wordt voorgesteld de Reactie- en antwoordnota overleg en inspraak en de Notitie besluitpunten Pre-omgevingsplan Leeuwarden – Buitengebied Zuid vast te stellen. Hierna zal het ontwerp omgevingsplan worden opgesteld. Dit plan zal ter inzage worden gelegd als de Omgevingswet in werking is getreden.

    Stemuitslag

    voor 57%
    tegen 43%
    voor
    Raadsleden (20)
    tegen
    Raadsleden (15)

    Voorgesteld besluit

    (amendementen kunnen worden ingediend op de besluitpunten zoals opgenomen in de bijlage conceptraadsbesluit. Bij de besluitvorming worden eerst de amendementen in stemming gebracht en vervolgens wordt het voorstel in zijn geheel in stemming gebracht)


    Onderdeel A:


    Besluitpunt 1 uit het Pre-Omgevingsplan
    Ambities van het omgevingsplan Leeuwarden - Buitengebied Zuid zijn:
    • Eenvoudige en flexibele regels, maar ook minder regels;
    • Kernwaarden Ruimte, Water en Mienskip (waaronder vitaliteit en leefbaarheid) staan centraal;
    • Ruimte voor grootschalige en nieuwe ontwikkelingen verdienen extra aandacht;
    • Maatwerk;
    • Bestaand beleid en ontwikkelingskaders zijn de basis;
    • Participatie en draagvlak krijgen een volwaardige plaats in het afwegingsproces.


    Besluit

    1. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) om de ambities van het omgevingsplan Leeuwarden – Buitengebied als volgt vast te stellen:
      a) eenvoudige en flexibele regels, maar ook minder regels, altijd onder voorwaarden (ja mits) zodat er sprake is van de benodigde rechtszekerheid
      b) kernwaarden Ruimte, Water en Mienskip (waaronder vitaliteit en leefbaarheid) staan centraal
      c) ruimte voor grootschalige en nieuwe ontwikkelingen verdienen extra aandacht
      d) maatwerk
      e) bestaand beleid en ontwikkelingskaders zijn de basis
      f) participatie en draagvlak krijgen een volwaardige plaats in het afwegingsproces
      Besluitpunt 2 uit het Pre-Omgevingsplan
      Hanteren van de volgende gebiedstypen:
      • Dorp
      • Agrarisch
      • Veenweide
      • Natuur

    ________________________________
    Besluit
    2. De gemeenteraad besluit om (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) om de volgende gebiedstypen te hanteren:
    a. Dorp
    b. Agrarisch
    c. Veenweide
    d. Natura 2000 (de naam van het gebiedstype Natuur wordt aangepast in verband met verwarring over de status van dit gebiedstype. In het ontwerp omgevingsplan zal de overige natuur worden voorzien van een zogenaamd werkingsgebied (aanduiding).


    ______________________________________
    Besluitpunt 3 uit het Pre-Omgevingsplan
    Gebiedstype Dorp
    De gemeente wil ruimte geven aan de leefbaarheid in de dorpen en aan plannen van inwoners en ondernemers. Er bestaat een behoefte om verschillende functies te combineren, zoals wonen in combinatie met een bedrijf aan huis of wonen in combinatie met bêd en brochje of wonen en zorg.


    Besluit
    3. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 3 uit het Pre-Omgevingsplan, waarbij:
    a) voor de historische dorpskernen aanvullend zal worden gewerkt met werkingsgebieden/aanduidingen zodat de ruimtelijke kwaliteit in deze gebieden extra geborgd kan blijven (inclusief een volledige “welstandstoetsing”)
    b) het voorstel om de regel dat maximaal 50% van de bebouwing plat mag worden afgedekt te laten vervallen nader zal worden onderzocht (of daar in het kader van welstand vorm aan kan worden gegeven of dat hiervoor toch een dergelijke regeling gewenst is (ruimtelijke kwaliteit))


    ____________________________________
    Besluitpunt 4 uit het Pre-Omgevingsplan
    Gebiedstype Agrarisch
    De gemeente biedt in dit gebied agrariërs de ruimte om te ondernemen. Andere functies als woningbouw, recreatie en natuur zijn hieraan ondergeschikt. Het bestaande gebruik van de grond en gebouwen is het uitgangspunt. Dit mag in het nieuwe plan worden voortgezet. Dit geldt ook voor uitbreidingsmogelijkheden die al in het bestaande bestemmingsplan zijn opgenomen. Aanvullende en ondergeschikte activiteiten krijgen de ruimte. Dit betekent meer dan alleen bestaande voedselproductie. Het is te overwegen om ook andere gewassen toe te staan, zoals houtgewassen voor energieopwekking en gemengde teelten, zoals boslandbouw. Ook installaties voor de opwekking van energie, windmolens en zonnepanelen krijgen meer ruimte.


    Besluit
    4. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 4 uit het Pre-Omgevingsplan, waarbij:
    a) houtteelt niet “bij recht” zal worden opgenomen, maar dat dit alleen onder voorwaarden mogelijk wordt gemaakt na een afwijking (procedure)
    b) in weidevogelkansgebieden houtteelt niet is toegestaan
    c) nieuwe geitenhouderijen en intensieve veehouderijen worden uitgesloten
    d) voor zonneparken / zonnepanelen aansluiting zal worden gezocht bij het geldende bestemmingsplan Plan voor de Zon en de provinciale zonneladder
    e) windmolens kunnen onder voorwaarden worden toegestaan (voor de eigen energiebehoefte) conform de hiervoor gedane voorstellen in het pre-omgevingsplan
    f) er geen tweede bedrijfswoningen worden opgenomen. Mocht hiervoor een aanvraag komen dan zal daarvoor een aparte procedure worden doorlopen met alle waarborgen
    g) de suggestie on ondergeschikte functies anders te formuleren nader zal worden bekeken
    h) er geen regeling wordt opgenomen omtrent aantallen vee
    i) bouwvlakken worden toegevoegd en de situering van de bouwvlakken wordt afgestemd met de agrariërs
    j) zal worden onderzocht wat in de praktijk de bouwhoogte is van mest- en sleufsilo’s. Indien nodig wordt deze maatvoering aangepast in het ontwerp omgevingsplan


    _________________________________
    Besluitpunt 5 uit het Pre-Omgevingsplan
    Gebiedstype Veenweide
    De gemeente zet in op een koersverandering in de veenweide en klei-veengebieden. Dit betekent dat de gemeente in dit gebied niet meewerkt aan nieuwe ontwikkelingen gericht op uitbreiding van stallen en veestapels. Wel willen we meewerken aan ontwikkelingen die leiden tot een verandering richting extensieve vormen van landbouw, zoals natuurinclusieve landbouw en streekgerichte voedselproductie, die geen schade toebrengen aan het naastgelegen Natura 2000-gebied De Alde Feanen. Ook stimuleren we andere functies dan landbouw, zoals kleinschalige recreatie, fiets- en wandelroutes, natuurontwikkeling, niet-agrarische bedrijvigheid en de productie van duurzame energie.


    Besluit
    5. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 5 uit het Pre-Omgevingsplan, waarbij:
    a) voor het gebiedstype Veenweide agrarische bedrijven uitbreidingmogelijkheden krijgen tot 2 hectare (met een afwijking) wanneer dit niet strijdig is met de achterliggende doelstellingen voor het veenweideprogramma (o.a. reduceren van de bodemdaling, CO2-uitstoot, landbouw met hogere waterpeilen, natuurinclusieve landbouw en alternatieve verdienmodellen).
    b) de begrenzing voor het gebiedstype ‘Veenweide’ wordt aangepast aan de begrenzing die Provincie Fryslân en Wetterskip Fryslân hanteren bij het ‘Veenweideprogramma 2021 – 2030’. Hierbij wordt gekeken naar de begrenzing van de kansrijke gebieden en het gebiedsproces voor de korte en langere termijn na 2022. De gemeente Leeuwarden zal zich actief gaan inzetten (zowel ambtelijk als bestuurlijk) samen met de provincie Fryslân en het Wetterskip voor het gebiedsproces in het Grouster Leechlân
    c) er geen regeling wordt opgenomen omtrent aantallen vee
    d) bouwvlakken worden toegevoegd en de situering van de bouwvlakken wordt afgestemd met de agrariërs
    e) zal worden onderzocht wat in de praktijk de bouwhoogte is van mest- en sleufsilo’s. Indien nodig wordt deze maatvoering aangepast in het ontwerp omgevingsplan


    _____________________________________
    Besluitpunt 6 uit het Pre-Omgevingsplan
    Gebiedstype Natuur
    De gemeente zorgt dat ontwikkelingen geen onomkeerbare negatieve gevolgen hebben voor de aangewezen natuurwaarden. Deze moeten juist de natuurwaarden versterken of bevorderen. De regeling is streng en laat enkel ondergeschikte ontwikkelingen toe die een relatie hebben met de natuurwaarden. De overige functies die aanwezig zijn, zijn ondergeschikt.


    Besluit
    6. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 6, waarbij:
    a) de naam van het gebiedstype Natuur wordt aangepast naar Natura 2000 in verband met verwarring over de status van dit gebiedstype
    b) in het ontwerp omgevingsplan de overige natuur zal worden voorzien van een zogenaamd werkingsgebied (aanduiding)
    c) de mogelijkheden van extensieve vormen van recreatie nader zullen worden onderzocht en indien mogelijk een plaats zullen krijgen in het ontwerp omgevingsplan
    d) de opmerking ten aanzien van het woord ‘onomkeerbare’ nader zal worden bestudeerd in het kader van het opstellen van de regels van het ontwerp omgevingsplan


    ___________________________________
    Besluitpunt 7 uit het Pre-Omgevingsplan
    Gezondheid
    Bij het opstellen van de regels stellen we voor zo goed mogelijk rekening te houden met positieve gezondheid en dit onderdeel te laten zijn van het omgevingsplan.


    Besluit
    7. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 7 uit het Pre-Omgevingsplan, waarbij:
    a) in de uitwerking rekening zal worden gehouden met de ingebrachte opmerking ten aanzien van “achter de voordeur”
    b) de mogelijkheden ten aanzien van het VN Verdrag Handicap nader zullen worden onderzocht
    c) (voor zover een omgevingsplan voorziet in nieuwe ontwikkelingen met gevolgen voor de inrichting van de openbare buitenruimte), rekening zal worden gehouden met het bevorderen van de toegankelijkheid van die openbare buitenruimte voor personen met een functiebeperking (dit volgt ook uit het Besluit kwaliteit leefomgeving)
    d) inzichten uit de wetenschap betrokken kunnen worden


    ________________________________
    Besluitpunt 8 uit het Pre-Omgevingsplan
    Participatie
    Ten aanzien van bepaalde vergunningen of procedures kan een nadere invulling worden gegeven aan hoe wij willen omgaan met participatie of hoe dit vorm te geven. De gemeente Leeuwarden heeft ervaring opgedaan met het vormgeven van participatieprocessen naar aanleiding van het bestemmingsplan Plan voor de zon. Het voorstel is een ’proceswijzer’ op te nemen in het omgevingsplan die initiatiefnemers helpt bij het doorlopen van deze vereiste.


    Besluit
    8. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 8 uit het Pre-Omgevingsplan, waarbij voor participatie een apart traject wordt doorlopen met de raad waarover eind dit jaar een besluit wordt genomen. Voor zover dit van invloed is op het op te stellen ontwerp omgevingsplan zullen die uitkomsten hierin worden meegenomen


    ______________________________________
    Besluitpunt 9 uit het Pre-Omgevingsplan
    Duurzaamheid stimuleren
    Om duurzaamheid te stimuleren, kan worden gedacht aan extra uitbreidingsmogelijkheden wanneer duurzamer wordt gebouwd dan wettelijk is voorgeschreven. De nadere uitwerking hiervan volgt in het ontwerp omgevingsplan.


    Besluit
    9. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen conform besluitpunt 9 uit het Pre-Omgevingsplan, waarbij:
    a) met grote zorg aandacht zal worden besteed besteden aan dit nieuwe onderwerp
    b) de mogelijkheden hiervoor nader zullen worden verkend
    c) duidelijke regels worden opgenomen die handhaafbaar zijn


    _________________________________
    Besluitpunt 10 uit het Pre-Omgevingsplan
    Duurzaamheidsmaatregelen
    We stellen voor om in het omgevingsplan duurzaamheidsmaatregelen op te nemen die tegemoetkomen aan de doelen van de Leeuwarder Energie-agenda, Klimaatadaptatie en Circulaire economie.
    10. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 10 uit het Pre-Omgevingsplan, waarbij:
    a) met grote zorg aandacht zal worden besteed besteden aan dit nieuwe onderwerp
    b) de mogelijkheden hiervoor nader zullen worden verkend
    c) zal worden onderzocht wat de mogelijkheden zijn ten aanzien van bijv. subsidies


    _________________________________
    Besluitpunt 11 uit het Pre-Omgevingsplan
    Milieuzonering
    De landelijke staalkaart bedrijfsmatige activiteiten nemen we als uitgangspunt voor milieuzonering in het omgevingsplan.


    Besluit
    11. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 11


    __________________________________
    Besluitpunt 12 uit het Pre-Omgevingsplan
    Luchtkwaliteit
    Luchtkwaliteit is geen beperkende factor voor dit omgevingsplan, want in de gemeente Leeuwarden  wordt ruimschoots voldaan aan de landelijke normering voor stikstofoxide en fijnstof. Doen er zich ontwikkelingen voor die een negatieve invloed hebben op de luchtkwaliteit? Dan wordt onderzocht of de luchtkwaliteit niet in betekenende mate verslechtert.


    Besluit
    12. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen conform besluitpunt 12 uit het Pre-Omgevingsplan, waarbij:
    a) nieuwe (grootschalige) initiatieven op dit aspect zullen worden getoetst (dit wordt opgenomen in de regels)
    b) er dieper ingegaan wordt op dit aspect in de Uitleg bij het ontwerp omgevingsplan


    ______________________________________
    Besluitpunt 13 uit het Pre-Omgevingsplan
    Milieueffectrapportage (MER)/ Omgevingseffectrapportage (OER)
    Omdat er meer onderwerpen in een omgevingsplan kunnen worden opgenomen, stellen we voor ook de MER breder te trekken. We stellen voor ook de onderwerpen participatie, duurzaamheid en positieve gezondheid hierbij te betrekken.


    Besluit
    13. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen conform besluitpunt 13 uit het Pre-Omgevingsplan.


    ____________________________________
    Besluitpunt 14 uit het Pre-Omgevingsplan
    Archeologie
    Wij stellen voor het bestemmingsplan Archeologie als basis te nemen voor het omgevingsplan.


    Besluit
    14. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 14 uit het Pre-Omgevingsplan.


    __________________________________
    Besluitpunt 15 uit het Pre-Omgevingsplan
    Cultuurhistorie
    Belangrijke cultuurhistorische waarden willen we beschermen. Het voorstel is om de regeling voor de bescherming van cultuurlandschappelijke elementen meer flexibiliteit te geven. Flexibiliteit in die zin dat de waarde (aandacht voor het bijzondere) van een cultuurlandschappelijk element wordt erkend, maar de manier van hoe we er vervolgens mee omgaan, wordt verruimd. In bijlage 3 is daarom een voorstel opgenomen hoe hiermee kan worden omgegaan.
    Hierbij dient te worden gekozen uit 3 scenario’s ten aanzien van opname van landschapselementen in het omgevingsplan:
    1. Landschapselementen met rapportcijfer 8 en hoger worden opgenomen;
    2. Landschapselementen met rapportcijfer 6 en hoger worden opgenomen;
    3. Landschapselementen met rapportcijfer 5 en hoger worden opgenomen.


    Besluit
    15. De gemeenteraad besluit te kiezen voor scenario 3 (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen):


    ___________________________________
    Besluitpunt 16 uit het Pre-Omgevingsplan
    Bestaande bebouwing
    Voor het omgevingsplan stellen we voor geen karakteristieke panden aan te wijzen. Bij verbouwen en terugbouwen kan immers ook worden teruggevallen op de welstandsregels (mits de gemeenteraad ook hiervoor kiest in het kader van het omgevingsplan). Wanneer een pand vanuit cultuurhistorie bescherming zou moeten krijgen, zetten we erop in het betreffende pand aan te wijzen als gemeentelijk monument. Zowel gemeentelijke- als rijksmonumenten vallen onder een strenger beschermingsregime. Ook stellen we voor naast de verplichte gemeentelijke monumenten de rijksmonumenten op te gaan nemen, zodat we een goede afweging kunnen maken en deze
    belangrijke monumenten niet over het hoofd zien.


    Besluit
    16. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 16 uit het Pre-Omgevingsplan


    ____________________________________
    Besluitpunt 17 uit het Pre-Omgevingsplan
    Ecologie
    In het kader van het ontwerp-omgevingsplan wordt een ecologisch onderzoek uitgevoerd. Dit is verplicht. Het doel van het ecologisch onderzoek is om na te gaan of aanvullend onderzoek in het kader van de landelijke wetgeving of het provinciaal ruimtelijk natuurbeleid noodzakelijk is. Hierbij wordt in ieder geval ingegaan op gebiedsbescherming, soortenbescherming en stikstof.


    Besluit
    17. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 17 uit het Pre-Omgevingsplan, waarbij er qua regelgeving zal worden aangesloten bij die van het Rijk en de provincie


    __________________________________
    Besluitpunt 18 uit het Pre-Omgevingsplan
    Water
    Het voorstel is om met Wetterskip Fryslân nader in gesprek te gaan om te komen tot een verbeelding en regels. Hierbij is het met name belangrijk dat de gebiedstypen met bijbehorende functies waar objecten en belangen van het Wetterskip spelen, deze belangen niet uitsluiten. Deze uitwerking vindt plaats in het kader van het ontwerp omgevingsplan.


    Besluit
    18. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 18 uit het Pre-Omgevingsplan, waarbij:
    a) in overleg wordt getreden met het Wetterskip
    b) de wens regels op te nemen voor klimaatbestendig / water robuust bouwen nader zal worden onderzocht


    __________________________________
    Besluitpunt 19 uit het Pre-Omgevingsplan
    Lichthinder
    In het gemeentelijke omgevingsplan kan lichthinder een aspect zijn dat breder meeweegt dan alleen kunstlicht bij tuinbouw en lichthinder bij sportvelden. Wij stellen voor om bij het opstellen van het ontwerp-omgevingsplan waar nodig en mogelijk regels op te nemen om lichthinder en verstoring te voorkomen.


    Besluit
    19. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 19 uit het Pre-Omgevingsplan


    __________________________________
    Besluitpunt 20 uit het Pre-Omgevingsplan
    Leidingen en zones
    Voor de (overige) leidingen en zones stellen we voor deze op te nemen op de verbeelding (plankaart) en in de regels.


    Besluit
    20. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 20 uit het Pre-Omgevingsplan, waarbij de zogenaamde hoofdleidingen, dus niet de kleinere (ondergeschikte) leidingen en huisaansluitingen, worden opgenomen


    ______________________________________
    Besluitpunt 21 uit het Pre-Omgevingsplan
    Ruimtelijke kwaliteit
    De gemeenteraad gaat over de kwaliteit van de leefomgeving in de gemeente en dus ook over de kwaliteit van de gebouwde omgeving. Daarom moet de gemeenteraad een afweging maken of en hoe ze die ruimtelijke kwaliteit wil veiligstellen. Dit kan ook zijn weerslag hebben op de regels in dit omgevingsplan. De nadere uitwerking hiervan vindt plaats in het ontwerp omgevingsplan.


    Besluit
    21. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen conform besluitpunt 21 uit het Pre-Omgevingsplan, waarbij voor ruimtelijke kwaliteit / welstand een apart traject wordt doorlopen met de raad waarover eind dit jaar een besluit wordt genomen. Voor zover dit van invloed is op het op te stellen ontwerp omgevingsplan zullen die uitkomsten hierin worden meegenomen


    _______________________________________
    Besluitpunt 22 uit het Pre-Omgevingsplan
    Verordeningen/beleidsregels
    Regels voor de fysieke leefomgeving uit 23 verordeningen en beleidsregels worden in het ontwerp omgevingsplan opgenomen. Mocht blijken dat dit leidt tot wezenlijke keuzes, dan wordt dit opnieuw voorgelegd.


    Besluit
    22. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 22 uit het Pre-Omgevingsplan


    Onderdeel B:
    Gebiedstype Dorp, Agrarisch, Veenweide en Natura 2000
    Voorstel regels: gebruik, functieverandering en bouwen.


    Besluit
    23. De gemeenteraad besluit conform de voorstellen voor de regels in gebiedstype Dorp, Agrarisch, Veenweide en Natura 2000 met in acht name van de genomen besluiten bij onderdeel A (besluitpunten 1 t/m 22)


    Onderdeel C:
    Reactie van het college op de ontvangen inspraak- en overlegreacties
    (opgenomen als onderdeel A in de Notitie Bouwstenen)


    Besluit
    24. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in onderdeel A van de Notitie Bouwstenen) conform de reactie van het college op de ontvangen inspraak- en overlegreacties.

    Besluit

    De gemeenteraad besluit met 21 stemmen voor en 15 stemmen tegen.
    Voor stemden de fracties van PvdA, GLL, D66, CU en PvdD
    Tegen stemden de fracties van GBL, CDA, FNP, Lijst058 en VVD.


    Onderdeel A:


    Besluitpunt 1 uit het Pre-Omgevingsplan
    Ambities van het omgevingsplan Leeuwarden - Buitengebied Zuid zijn:
    • Eenvoudige en flexibele regels, maar ook minder regels;
    • Kernwaarden Ruimte, Water en Mienskip (waaronder vitaliteit en leefbaarheid) staan centraal;
    • Ruimte voor grootschalige en nieuwe ontwikkelingen verdienen extra aandacht;
    • Maatwerk;
    • Bestaand beleid en ontwikkelingskaders zijn de basis;
    • Participatie en draagvlak krijgen een volwaardige plaats in het afwegingsproces.


    Besluit

    1. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) om de ambities van het omgevingsplan Leeuwarden – Buitengebied als volgt vast te stellen:
      a) eenvoudige en flexibele regels, maar ook minder regels, altijd onder voorwaarden (ja mits) zodat er sprake is van de benodigde rechtszekerheid
      b) kernwaarden Ruimte, Water en Mienskip (waaronder vitaliteit en leefbaarheid) staan centraal
      c) ruimte voor grootschalige en nieuwe ontwikkelingen verdienen extra aandacht
      d) maatwerk
      e) bestaand beleid en ontwikkelingskaders zijn de basis
      f) participatie en draagvlak krijgen een volwaardige plaats in het afwegingsproces
      Besluitpunt 2 uit het Pre-Omgevingsplan
      Hanteren van de volgende gebiedstypen:
      • Dorp
      • Agrarisch
      • Veenweide
      • Natuur

    ________________________________
    Besluit
    2. De gemeenteraad besluit om (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) om de volgende gebiedstypen te hanteren:
    a. Dorp
    b. Agrarisch
    c. Veenweide
    d. Natura 2000 (de naam van het gebiedstype Natuur wordt aangepast in verband met verwarring over de status van dit gebiedstype. In het ontwerp omgevingsplan zal de overige natuur worden voorzien van een zogenaamd werkingsgebied (aanduiding).


    ______________________________________
    Besluitpunt 3 uit het Pre-Omgevingsplan
    Gebiedstype Dorp
    De gemeente wil ruimte geven aan de leefbaarheid in de dorpen en aan plannen van inwoners en ondernemers. Er bestaat een behoefte om verschillende functies te combineren, zoals wonen in combinatie met een bedrijf aan huis of wonen in combinatie met bêd en brochje of wonen en zorg.


    Besluit
    3. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 3 uit het Pre-Omgevingsplan, waarbij:
    a) voor de historische dorpskernen aanvullend zal worden gewerkt met werkingsgebieden/aanduidingen zodat de ruimtelijke kwaliteit in deze gebieden extra geborgd kan blijven (inclusief een volledige “welstandstoetsing”)
    b) het voorstel om de regel dat maximaal 50% van de bebouwing plat mag worden afgedekt te laten vervallen nader zal worden onderzocht (of daar in het kader van welstand vorm aan kan worden gegeven of dat hiervoor toch een dergelijke regeling gewenst is (ruimtelijke kwaliteit))


    ____________________________________
    Besluitpunt 4 uit het Pre-Omgevingsplan
    Gebiedstype Agrarisch
    De gemeente biedt in dit gebied agrariërs de ruimte om te ondernemen. Andere functies als woningbouw, recreatie en natuur zijn hieraan ondergeschikt. Het bestaande gebruik van de grond en gebouwen is het uitgangspunt. Dit mag in het nieuwe plan worden voortgezet. Dit geldt ook voor uitbreidingsmogelijkheden die al in het bestaande bestemmingsplan zijn opgenomen. Aanvullende en ondergeschikte activiteiten krijgen de ruimte. Dit betekent meer dan alleen bestaande voedselproductie. Het is te overwegen om ook andere gewassen toe te staan, zoals houtgewassen voor energieopwekking en gemengde teelten, zoals boslandbouw. Ook installaties voor de opwekking van energie, windmolens en zonnepanelen krijgen meer ruimte.


    Besluit
    4. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 4 uit het Pre-Omgevingsplan, waarbij:
    a) houtteelt niet “bij recht” zal worden opgenomen, maar dat dit alleen onder voorwaarden mogelijk wordt gemaakt na een afwijking (procedure)
    b) in weidevogelkansgebieden houtteelt niet is toegestaan
    c) nieuwe geitenhouderijen en intensieve veehouderijen worden uitgesloten
    d) voor zonneparken / zonnepanelen aansluiting zal worden gezocht bij het geldende bestemmingsplan Plan voor de Zon en de provinciale zonneladder
    e) windmolens kunnen onder voorwaarden worden toegestaan (voor de eigen energiebehoefte) conform de hiervoor gedane voorstellen in het pre-omgevingsplan
    f) er geen tweede bedrijfswoningen worden opgenomen. Mocht hiervoor een aanvraag komen dan zal daarvoor een aparte procedure worden doorlopen met alle waarborgen
    g) de suggestie on ondergeschikte functies anders te formuleren nader zal worden bekeken
    h) er geen regeling wordt opgenomen omtrent aantallen vee
    i) bouwvlakken worden toegevoegd en de situering van de bouwvlakken wordt afgestemd met de agrariërs
    j) zal worden onderzocht wat in de praktijk de bouwhoogte is van mest- en sleufsilo’s. Indien nodig wordt deze maatvoering aangepast in het ontwerp omgevingsplan


    _________________________________
    Besluitpunt 5 uit het Pre-Omgevingsplan
    Gebiedstype Veenweide
    De gemeente zet in op een koersverandering in de veenweide en klei-veengebieden. Dit betekent dat de gemeente in dit gebied niet meewerkt aan nieuwe ontwikkelingen gericht op uitbreiding van stallen en veestapels. Wel willen we meewerken aan ontwikkelingen die leiden tot een verandering richting extensieve vormen van landbouw, zoals natuurinclusieve landbouw en streekgerichte voedselproductie, die geen schade toebrengen aan het naastgelegen Natura 2000-gebied De Alde Feanen. Ook stimuleren we andere functies dan landbouw, zoals kleinschalige recreatie, fiets- en wandelroutes, natuurontwikkeling, niet-agrarische bedrijvigheid en de productie van duurzame energie.


    Besluit
    5. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 5 uit het Pre-Omgevingsplan, waarbij:
    a) voor het gebiedstype Veenweide agrarische bedrijven uitbreidingmogelijkheden krijgen tot 2 hectare (met een afwijking) wanneer dit niet strijdig is met de achterliggende doelstellingen voor het veenweideprogramma (o.a. reduceren van de bodemdaling, CO2-uitstoot, landbouw met hogere waterpeilen, natuurinclusieve landbouw en alternatieve verdienmodellen).
    b) de begrenzing voor het gebiedstype ‘Veenweide’ wordt aangepast aan de begrenzing die Provincie Fryslân en Wetterskip Fryslân hanteren bij het ‘Veenweideprogramma 2021 – 2030’. Hierbij wordt gekeken naar de begrenzing van de kansrijke gebieden en het gebiedsproces voor de korte en langere termijn na 2022. De gemeente Leeuwarden zal zich actief gaan inzetten (zowel ambtelijk als bestuurlijk) samen met de provincie Fryslân en het Wetterskip voor het gebiedsproces in het Grouster Leechlân
    c) er geen regeling wordt opgenomen omtrent aantallen vee
    d) bouwvlakken worden toegevoegd en de situering van de bouwvlakken wordt afgestemd met de agrariërs
    e) zal worden onderzocht wat in de praktijk de bouwhoogte is van mest- en sleufsilo’s. Indien nodig wordt deze maatvoering aangepast in het ontwerp omgevingsplan


    _____________________________________
    Besluitpunt 6 uit het Pre-Omgevingsplan
    Gebiedstype Natuur
    De gemeente zorgt dat ontwikkelingen geen onomkeerbare negatieve gevolgen hebben voor de aangewezen natuurwaarden. Deze moeten juist de natuurwaarden versterken of bevorderen. De regeling is streng en laat enkel ondergeschikte ontwikkelingen toe die een relatie hebben met de natuurwaarden. De overige functies die aanwezig zijn, zijn ondergeschikt.


    Besluit
    6. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 6, waarbij:
    a) de naam van het gebiedstype Natuur wordt aangepast naar Natura 2000 in verband met verwarring over de status van dit gebiedstype
    b) in het ontwerp omgevingsplan de overige natuur zal worden voorzien van een zogenaamd werkingsgebied (aanduiding)
    c) de mogelijkheden van extensieve vormen van recreatie nader zullen worden onderzocht en indien mogelijk een plaats zullen krijgen in het ontwerp omgevingsplan
    d) de opmerking ten aanzien van het woord ‘onomkeerbare’ nader zal worden bestudeerd in het kader van het opstellen van de regels van het ontwerp omgevingsplan


    ___________________________________
    Besluitpunt 7 uit het Pre-Omgevingsplan
    Gezondheid
    Bij het opstellen van de regels stellen we voor zo goed mogelijk rekening te houden met positieve gezondheid en dit onderdeel te laten zijn van het omgevingsplan.


    Besluit
    7. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 7 uit het Pre-Omgevingsplan, waarbij:
    a) in de uitwerking rekening zal worden gehouden met de ingebrachte opmerking ten aanzien van “achter de voordeur”
    b) de mogelijkheden ten aanzien van het VN Verdrag Handicap nader zullen worden onderzocht
    c) (voor zover een omgevingsplan voorziet in nieuwe ontwikkelingen met gevolgen voor de inrichting van de openbare buitenruimte), rekening zal worden gehouden met het bevorderen van de toegankelijkheid van die openbare buitenruimte voor personen met een functiebeperking (dit volgt ook uit het Besluit kwaliteit leefomgeving)
    d) inzichten uit de wetenschap betrokken kunnen worden


    ________________________________
    Besluitpunt 8 uit het Pre-Omgevingsplan
    Participatie
    Ten aanzien van bepaalde vergunningen of procedures kan een nadere invulling worden gegeven aan hoe wij willen omgaan met participatie of hoe dit vorm te geven. De gemeente Leeuwarden heeft ervaring opgedaan met het vormgeven van participatieprocessen naar aanleiding van het bestemmingsplan Plan voor de zon. Het voorstel is een ’proceswijzer’ op te nemen in het omgevingsplan die initiatiefnemers helpt bij het doorlopen van deze vereiste.


    Besluit
    8. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 8 uit het Pre-Omgevingsplan, waarbij voor participatie een apart traject wordt doorlopen met de raad waarover eind dit jaar een besluit wordt genomen. Voor zover dit van invloed is op het op te stellen ontwerp omgevingsplan zullen die uitkomsten hierin worden meegenomen


    ______________________________________
    Besluitpunt 9 uit het Pre-Omgevingsplan
    Duurzaamheid stimuleren
    Om duurzaamheid te stimuleren, kan worden gedacht aan extra uitbreidingsmogelijkheden wanneer duurzamer wordt gebouwd dan wettelijk is voorgeschreven. De nadere uitwerking hiervan volgt in het ontwerp omgevingsplan.


    Besluit
    9. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen conform besluitpunt 9 uit het Pre-Omgevingsplan, waarbij:
    a) met grote zorg aandacht zal worden besteed besteden aan dit nieuwe onderwerp
    b) de mogelijkheden hiervoor nader zullen worden verkend
    c) duidelijke regels worden opgenomen die handhaafbaar zijn


    _________________________________
    Besluitpunt 10 uit het Pre-Omgevingsplan
    Duurzaamheidsmaatregelen
    We stellen voor om in het omgevingsplan duurzaamheidsmaatregelen op te nemen die tegemoetkomen aan de doelen van de Leeuwarder Energie-agenda, Klimaatadaptatie en Circulaire economie.
    10. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 10 uit het Pre-Omgevingsplan, waarbij:
    a) met grote zorg aandacht zal worden besteed besteden aan dit nieuwe onderwerp
    b) de mogelijkheden hiervoor nader zullen worden verkend
    c) zal worden onderzocht wat de mogelijkheden zijn ten aanzien van bijv. subsidies


    _________________________________
    Besluitpunt 11 uit het Pre-Omgevingsplan
    Milieuzonering
    De landelijke staalkaart bedrijfsmatige activiteiten nemen we als uitgangspunt voor milieuzonering in het omgevingsplan.


    Besluit
    11. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 11


    __________________________________
    Besluitpunt 12 uit het Pre-Omgevingsplan
    Luchtkwaliteit
    Luchtkwaliteit is geen beperkende factor voor dit omgevingsplan, want in de gemeente Leeuwarden  wordt ruimschoots voldaan aan de landelijke normering voor stikstofoxide en fijnstof. Doen er zich ontwikkelingen voor die een negatieve invloed hebben op de luchtkwaliteit? Dan wordt onderzocht of de luchtkwaliteit niet in betekenende mate verslechtert.


    Besluit
    12. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen conform besluitpunt 12 uit het Pre-Omgevingsplan, waarbij:
    a) nieuwe (grootschalige) initiatieven op dit aspect zullen worden getoetst (dit wordt opgenomen in de regels)
    b) er dieper ingegaan wordt op dit aspect in de Uitleg bij het ontwerp omgevingsplan


    ______________________________________
    Besluitpunt 13 uit het Pre-Omgevingsplan
    Milieueffectrapportage (MER)/ Omgevingseffectrapportage (OER)
    Omdat er meer onderwerpen in een omgevingsplan kunnen worden opgenomen, stellen we voor ook de MER breder te trekken. We stellen voor ook de onderwerpen participatie, duurzaamheid en positieve gezondheid hierbij te betrekken.


    Besluit
    13. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen conform besluitpunt 13 uit het Pre-Omgevingsplan.


    ____________________________________
    Besluitpunt 14 uit het Pre-Omgevingsplan
    Archeologie
    Wij stellen voor het bestemmingsplan Archeologie als basis te nemen voor het omgevingsplan.


    Besluit
    14. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 14 uit het Pre-Omgevingsplan.


    __________________________________
    Besluitpunt 15 uit het Pre-Omgevingsplan
    Cultuurhistorie
    Belangrijke cultuurhistorische waarden willen we beschermen. Het voorstel is om de regeling voor de bescherming van cultuurlandschappelijke elementen meer flexibiliteit te geven. Flexibiliteit in die zin dat de waarde (aandacht voor het bijzondere) van een cultuurlandschappelijk element wordt erkend, maar de manier van hoe we er vervolgens mee omgaan, wordt verruimd. In bijlage 3 is daarom een voorstel opgenomen hoe hiermee kan worden omgegaan.
    Hierbij dient te worden gekozen uit 3 scenario’s ten aanzien van opname van landschapselementen in het omgevingsplan:
    1. Landschapselementen met rapportcijfer 8 en hoger worden opgenomen;
    2. Landschapselementen met rapportcijfer 6 en hoger worden opgenomen;
    3. Landschapselementen met rapportcijfer 5 en hoger worden opgenomen.


    Besluit
    15. De gemeenteraad besluit te kiezen voor scenario 3 (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen):


    ___________________________________
    Besluitpunt 16 uit het Pre-Omgevingsplan
    Bestaande bebouwing
    Voor het omgevingsplan stellen we voor geen karakteristieke panden aan te wijzen. Bij verbouwen en terugbouwen kan immers ook worden teruggevallen op de welstandsregels (mits de gemeenteraad ook hiervoor kiest in het kader van het omgevingsplan). Wanneer een pand vanuit cultuurhistorie bescherming zou moeten krijgen, zetten we erop in het betreffende pand aan te wijzen als gemeentelijk monument. Zowel gemeentelijke- als rijksmonumenten vallen onder een strenger beschermingsregime. Ook stellen we voor naast de verplichte gemeentelijke monumenten de rijksmonumenten op te gaan nemen, zodat we een goede afweging kunnen maken en deze
    belangrijke monumenten niet over het hoofd zien.


    Besluit
    16. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 16 uit het Pre-Omgevingsplan


    ____________________________________
    Besluitpunt 17 uit het Pre-Omgevingsplan
    Ecologie
    In het kader van het ontwerp-omgevingsplan wordt een ecologisch onderzoek uitgevoerd. Dit is verplicht. Het doel van het ecologisch onderzoek is om na te gaan of aanvullend onderzoek in het kader van de landelijke wetgeving of het provinciaal ruimtelijk natuurbeleid noodzakelijk is. Hierbij wordt in ieder geval ingegaan op gebiedsbescherming, soortenbescherming en stikstof.


    Besluit
    17. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 17 uit het Pre-Omgevingsplan, waarbij er qua regelgeving zal worden aangesloten bij die van het Rijk en de provincie


    __________________________________
    Besluitpunt 18 uit het Pre-Omgevingsplan
    Water
    Het voorstel is om met Wetterskip Fryslân nader in gesprek te gaan om te komen tot een verbeelding en regels. Hierbij is het met name belangrijk dat de gebiedstypen met bijbehorende functies waar objecten en belangen van het Wetterskip spelen, deze belangen niet uitsluiten. Deze uitwerking vindt plaats in het kader van het ontwerp omgevingsplan.


    Besluit
    18. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 18 uit het Pre-Omgevingsplan, waarbij:
    a) in overleg wordt getreden met het Wetterskip
    b) de wens regels op te nemen voor klimaatbestendig / water robuust bouwen nader zal worden onderzocht


    __________________________________
    Besluitpunt 19 uit het Pre-Omgevingsplan
    Lichthinder
    In het gemeentelijke omgevingsplan kan lichthinder een aspect zijn dat breder meeweegt dan alleen kunstlicht bij tuinbouw en lichthinder bij sportvelden. Wij stellen voor om bij het opstellen van het ontwerp-omgevingsplan waar nodig en mogelijk regels op te nemen om lichthinder en verstoring te voorkomen.


    Besluit
    19. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 19 uit het Pre-Omgevingsplan


    __________________________________
    Besluitpunt 20 uit het Pre-Omgevingsplan
    Leidingen en zones
    Voor de (overige) leidingen en zones stellen we voor deze op te nemen op de verbeelding (plankaart) en in de regels.


    Besluit
    20. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 20 uit het Pre-Omgevingsplan, waarbij de zogenaamde hoofdleidingen, dus niet de kleinere (ondergeschikte) leidingen en huisaansluitingen, worden opgenomen


    ______________________________________
    Besluitpunt 21 uit het Pre-Omgevingsplan
    Ruimtelijke kwaliteit
    De gemeenteraad gaat over de kwaliteit van de leefomgeving in de gemeente en dus ook over de kwaliteit van de gebouwde omgeving. Daarom moet de gemeenteraad een afweging maken of en hoe ze die ruimtelijke kwaliteit wil veiligstellen. Dit kan ook zijn weerslag hebben op de regels in dit omgevingsplan. De nadere uitwerking hiervan vindt plaats in het ontwerp omgevingsplan.


    Besluit
    21. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen conform besluitpunt 21 uit het Pre-Omgevingsplan, waarbij voor ruimtelijke kwaliteit / welstand een apart traject wordt doorlopen met de raad waarover eind dit jaar een besluit wordt genomen. Voor zover dit van invloed is op het op te stellen ontwerp omgevingsplan zullen die uitkomsten hierin worden meegenomen


    _______________________________________
    Besluitpunt 22 uit het Pre-Omgevingsplan
    Verordeningen/beleidsregels
    Regels voor de fysieke leefomgeving uit 23 verordeningen en beleidsregels worden in het ontwerp omgevingsplan opgenomen. Mocht blijken dat dit leidt tot wezenlijke keuzes, dan wordt dit opnieuw voorgelegd.


    Besluit
    22. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in de Notitie Bouwstenen) conform besluitpunt 22 uit het Pre-Omgevingsplan


    Onderdeel B:
    Gebiedstype Dorp, Agrarisch, Veenweide en Natura 2000
    Voorstel regels: gebruik, functieverandering en bouwen.


    Besluit
    23. De gemeenteraad besluit conform de voorstellen voor de regels in gebiedstype Dorp, Agrarisch, Veenweide en Natura 2000 met in acht name van de genomen besluiten bij onderdeel A (besluitpunten 1 t/m 22)


    Onderdeel C:
    Reactie van het college op de ontvangen inspraak- en overlegreacties
    (opgenomen als onderdeel A in de Notitie Bouwstenen)


    Besluit
    24. De gemeenteraad besluit (met in acht name van de door het college verwoorde reactie in onderdeel A van de Notitie Bouwstenen) conform de reactie van het college op de ontvangen inspraak- en overlegreacties.

    Raadslid Antolovic is om 19:48 uur de vergadering binnengekomen en heeft meegestemd bij dit besluit. Zij heeft voor gestemd.

  12. 5.1.1

    Stemuitslag

    voor 43%
    tegen 57%
    voor
    Raadsleden (15)
    tegen
    Raadsleden (20)

    Besluit

    Het amendement dat ingediend wordt door de fractie van de VVD en mede ondertekend is door de fracties van Lijst058, FNP, CDA en GBL wordt verworpen.
    Voor stemden de fracties van VVD, Lijst058, CDA, FNP en GBL (=15 stemmen)
    Tegen stemden de fracties van PvdA, GLL, D66, PvdD en CU. (=21 stemmen)

    Amendementen

    Titel
    Notitie Bouwstenen -veenweide-
  13. 7
    Sluiting