- Locatie
Nieuwe Zaal
- Voorzitter
- Sybrand Buma
- Agenda documenten
Agendapunten
-
A.3
Bijlagen
-
A.4.1
De fracties van GroenLinks en de PvdA hebben schriftelijke vragen gesteld over de wateroverlast aan de van Asbeckstraat. Het college heeft deze vragen beantwoord. Het college beschouwt de situatie als ernstig en urgent, ook gezien de aangegeven risico’s. De verantwoordelijkheid om dit probleem op te lossen ligt bij de eigenaar van de woning. Die is op eigen perceel primair verantwoordelijk voor het grondwater op eigen perceel en verantwoordelijk voor een goed werkende riolering op eigen perceel. en de afwatering in de woning en op eigen terrein. De gemeente beheert de riolering in het openbare gebied en is vanaf dit punt verantwoordelijk voor de afvoer van vuilwater en overtollig regenwater.
In dit geval betreft het de woningbouwcorporatie WoonFriesland. WoonFriesland heeft inmiddels een camera-inspectie van hun riolering uit laten voeren. Onder de woningen ligt nog erg oude riolering. Deze is vorig jaar gescheurd. Daarna is deze riolering hersteld, maar een aansluiting op de bestaande riolering was niet voldoende waterdicht. Bij veel neerslag geeft dit wateroverlast. Het college heeft de woningcorporatie dan ook op haar verantwoordelijkheid gewezen.
Bijlagen
Besluit
De beantwoording van de schriftelijke vragen van GroenLinks en PvdA, gesteld op 29 oktober 2025, inzake de wateroverlast aan de van Asbeckstraat, overeenkomstig het bijgevoegde aanhangsel vast te stellen.
-
A.4.2
De fractie van Lijst058 heeft vragen gesteld over Strong ID. Het college heeft deze vragen beantwoord. Onze communicatieplannen zijn erop gericht om direct omwonenden direct na bekendmaking van een besluit te informeren. In het geval van de mogelijke verhuizing van Strong ID is dat niet anders gegaan. De gemeente heeft op dinsdagmiddag 4 november de direct omwonenden van de Tadingastraat 1 per brief geïnformeerd en uitgenodigd voor de informatiebijeenkomst. a. Mocht de verhuizing van Strong ID naar de Tadingastraat doorgaan, dan is het voornemen om een periodiek omgevingsoverleg in te stellen door Strong ID en de gemeente, om samen met politie en handhaving, omwonenden en wijkpanels eventuele signalen snel te kunnen oppakken.
Bijlagen
Besluit
De beantwoording van de schriftelijke vragen van de fractie van Lijst058, ingediend op 18 november 2025, inzake Strong ID overeenkomstig het bijgevoegde aanhangsel vast te stellen.
-
A.4.3
De gemeenteraad heeft het college van B&W via motie verzocht om onderzoek te doen naar het besteedbaar inkomen van de inwoners in de gemeente Leeuwarden. Dit onderzoek heeft het college laten uitvoeren door het Nibud. Het doel van het onderzoek is om zicht te krijgen op het effect van het gemeentelijke armoede- en minimabeleid op het besteedbaar inkomen van verschillende huishoudtypen. Het besteedbaar inkomen is in dit geval het inkomen dat huishoudens aan het einde van de maand over houden na aftrek van alle vaste uitgaven en met ondersteuning vanuit zowel landelijke als gemeentelijke regelingen. Er is onderscheid gemaakt in huishoudtypen, omdat zij door omstandigheden kunnen kampen met verschillende uitgaven en verschillende vormen van inkomensondersteuning. Daarbij is ook onderscheid gemaakt op wat huishoudens als inkomen over houden op verschillende inkomensniveaus.
Met de bijbehorende informerende brief informeert het college de gemeenteraad over de uitkomsten van het onderzoek en welke aanbevelingen het Nibud aan de gemeente heeft gedaan om het armoede- en minimabeleid te verbeteren.
Bijlagen
Besluit
De gemeenteraad te informeren over de uitkomst van het onderzoek naar de effecten het gemeentelijke armoede- en minimabeleid op het besteedbaar inkomen van inwoners in de gemeente Leeuwarden en bijbehorende brief aan de raad vast te stellen.
-
A.4.4
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties heeft na Prinsjesdag de septembercirculaire 2025 uitgebracht. De septembercirculaire geeft een geactualiseerd beeld van de ontwikkelingen van het gemeentefonds. Het college heeft besloten de raad te informeren over de uitkomsten van deze circulaire voor de financiele positie van de gemeente Leeuwarden.
Bijlagen
Besluit
De raad te informeren over de uitkomsten van de septembercirculaire 2025 en de brief hierover aan de raad vast te stellen.
-
A.4.5
De Gecertificeerde Instellingen (GI’s) voeren de jeugdbeschermings- en jeugdreclasseringsmaatregelen uit die door de rechter zijn uitgesproken. Gemeenten zijn sinds de inwerkingtreding van de Jeugdwet 2015 verplicht deze maatregelen uit te laten voeren door een Gecertificeerde Instelling en deze te bekostigen. Het college heeft besloten voor 2026 subsidie te verlenen aan het Leger des Heils Jeugdbescherming & Reclassering, Regiecentrum Bescherming en Veiligheid en William Schrikker Jeugdbescherming & Jeugdreclassering om deze taken voor alle jeugdigen in Friesland uit te voeren.
Bijlagen
Besluit
1. Voor de uitvoering van de jeugdbeschermings- en jeugdreclasseringsmaatregelen in 2026 een subsidie voor een totaalbedrag van € 21.974.375,- te verstrekken aan de volgende instellingen:
a) Leger des Heils Jeugdbescherming & Reclassering ter hoogte van € 2.777.727,-;
b) Regiecentrum Bescherming & Veiligheid ter hoogte van € 13.581.535,-;
c) William Schrikker Jeugdbescherming & Jeugdreclassering van € 5.615.113,-.
2. De subsidiebeschikkingen aan de onder 1. genoemde zorgaanbieders conform bijgevoegd aanhangsel vast te stellen.
3. Het deel van de subsidie voor jeugdigen uit de gemeente Leeuwarden ter hoogte van € 5.653.563,- te dekken en ten laste te brengen van de begroting van de gemeente Leeuwarden, programma 'Meedoen'. -
A.4.6
Op 24 oktober 2025 heeft Stichting Leergeld Leeuwarden e.o. subsidie voor het jaar 2026 aangevraagd. Er is een bedrag van €445.900,- aangevraagd voor de bekostiging van de activiteiten van Stichting Leergeld Leeuwarden in de gemeente Leeuwarden. De activiteiten dragen bij aan de doelstelling van de gemeente Leeuwarden om zoveel mogelijk gelijke (ontwikkel)kansen te bieden aan kinderen in de gemeente Leeuwarden op het gebied van onderwijs, sport en cultuur. Het college heeft besloten om aan stichting Leergeld Leeuwarden een subsidie te verlenen van €445.900,- voor de activiteiten in het jaar 2026. De stichting verwacht in 2026 met de activiteiten 3300 kinderen te bereiken.
Bijlagen
Besluit
1. Aan de stichting Leergeld Leeuwarden e.o. een subsidie te verlenen van €445.900,- voor de uitvoering van activiteiten voor kinderen in de gemeente Leeuwarden op het gebied van onderwijs, sport en cultuur in het jaar 2026.
2. De subsidie te dekken uit het programma Bestaanszekerheid.
3. De beschikking subsidieverlening 2026 aan stichting Leergeld Leeuwarden e.o. vast te stellen conform bijgevoegd aanhangsel. -
A.4.7
Vereniging Circulair Friesland heeft, namens de bij het SPARK the Movement programma betrokken onderwijsinstellingen Aeres, Firda, NHL Stenden, RUG/Campus Fryslân en Hogeschool Van Hall Larenstein, een subsidieaanvraag ingediend voor uitvoering van het project Multi Level Leren. Met het project wordt multi-level onderwijs ontwikkeld, door het ontwerpen en testen van verschillende vormen en deze in te bedden binnen bestaande onderwijsprogramma’s (curriculum) van de betrokken instellingen. Met het project wordt ingezet op het doel studenten die in Leeuwarden zijn opgeleid, voor de stad te behouden en de samenwerking tussen en onderwijs-/kennisinstellingen en met het bedrijfsleven te versterken (cf. fondsvoorstel Leren voor Morgen en het Coalitieakkoord 2022-2026). Het college heeft besloten een subsidie te verlenen van in totaal € 325.000,-.
Bijlagen
Besluit
- Aan Vereniging Circulair Fryslân voor het project Multi Level Leren een subsidie te verlenen van € 325.000,-
- De subsidie te dekken uit de door de raad beschikbaar gestelde middelen uit de fondsen vanuit het Coalitieakkoord 2022-2026, zijnde het fonds maatschappelijke ontwikkeling en het fonds strategische ontwikkeling, ten behoeve van het voorstel 'Leren voor Morgen', vastgesteld op 19 juni 2024.
- De subsidiebeschikking vast te stellen.
-
A.4.8
Stichting Bibliotheken Midden-Fryslân (DBIEB) heeft een subsidieverzoek ingediend bij het college voor de jaarlijkse subsidie voor 2026. Het gaat om een bedrag van in totaal € 3.189.437,- voor het uitvoeren van bibliotheekwerk in de gemeente Leeuwarden, voor de hoofdvestiging in Leeuwarden en de nevenvestigingen in Grou en Stiens. Het college heeft besloten om dit bedrag beschikbaar te stellen voor 2026.
Bijlagen
Besluit
1. Aan de Stichting Bibliotheken Midden-Fryslân (dbieb) voor het jaar 2026 een subsidie te verlenen van € 3.189.437,--;
2. De subsidie te dekken uit het programma Cultuur (€ 3.068.430,-) en het programma Onderwijs (€ 121.007,-), opgenomen in de begroting van de gemeente Leeuwarden;
3. De beschikking voor de subsidie 2026 aan de Stichting Bibliotheken Midden-Fryslân (dbieb) vast te stellen. -
A.4.9
Jaarlijks vraagt stichting OVO Fryslân Noord een subsidie aan voor de methodiek ‘School als Vindplaats’ in het Voortgezet Onderwijs. School als Vindplaats versterkt de steunstructuur in en rondom de school met als doel het verbeteren van het functioneren van (kwetsbare) leerlingen op school. Daarmee wordt tegelijkertijd beoogd dat meer leerlingen succesvol en ononderbroken het voortgezet onderwijs afronden en minder inzet van tweedelijnszorg nodig is. Het college heeft besloten om aan de Stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Fryslân-Noord een subsidie te verlenen van € 285.600,-.
Bijlagen
Besluit
1. Aan de Stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Fryslân-Noord een subsidie te verlenen van € 285.600,- voor de methodiek ‘School als Vindplaats’ in het Voortgezet Onderwijs.
2. De beschikking aan Stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Fryslân-Noord voor School als Vindplaats in het Voortgezet Onderwijs 2026 vast te stellen.
3. De subsidie van € 285.600,- te dekken ten laste van de in de begroting 2026 opgenomen budgetten in het programma Onderwijs. -
A.4.10
Het college besluit subsidie te verstrekken voor de uitvoering van de vrouwenopvang en de aanpak van geweld in afhankelijkheidsrelaties door middel van subsidie aan Fier en Veilig Thuis Friesland. De subsidie wordt vergoed vanuit de Decentralisatie uitkering Vrouwen opvang (DUVO), de Decentralisatie Uitkering Uitstapprogramma's Prostituees (DUUP) en een bijdrage van de Friese gemeenten op basis van de vooraf vastgestelde verdeelsleutel.
Bijlagen
Besluit
- Voor de uitvoering van de vrouwenopvang en de aanpak van geweld in afhankelijkheidsrelaties in 2026 subsidie te verstrekken aan Fier van € 3.761.388,-, waarvan bij € 137.342,- onder voorbehoud van een begrotingswijzing in 2026.
- Voor de uitvoering van de vrouwenopvang en de aanpak van geweld in afhankelijkheidsrelaties in 2026 subsidie te verstrekken aan het Regiecentrum Bescherming en Veiligheid van € 11.174.805,-.
- De bijdragen van overige Friese gemeenten te bekostigen vanuit de vooraf vastgestelde verdeelsleutel, gebaseerd op het aantal Wmo cliënten, zie bijlage dekkingsplan GIA 2026.
- Het Leeuwarder deel van de kosten aan subsidieverlening ad € 1.733.085,- te bekostigen uit het programma Meedoen.
- De subsidiebeschikkingen aan de onder 1. genoemde instellingen vast te stellen.
- De € 137.342 dat de huidige begroting overschrijdt bij de subsidieverlening aan Fier in de eerstvolgende verzamelvoorstel begrotingswijziging 2026 aan de gemeenteraad voor te leggen alsmede bijlage C overeenkomstig te wijzigen.
- Voor de bekostiging van de in 2025 ontstane meerkosten van Blijf (de Friese vrouwenopvang) het Fier toe te staan de opgebouwde reserve van € 166.703,- (d.d. 31-12-2024) aan te wenden.
-
A.4.11
Het college heeft besloten om in 2026 een subsidie van € € 1.014.700,- te verlenen aan Stichting Popcultuur Neushoorn. Deze subsidie is bedoeld voor o.a. activiteiten binnen de programmalijnen Essentials, Stunning en Talents, maar ook voor de ondersteuning van het algemene bestaansrecht en in stand houding van Neushoorn. De aanvraag sluit goed aan bij de ambities van de gemeente op het gebied van het versterken van popbeleid en het artistieke klimaat.
Bijlagen
Besluit
1. Aan stichting Popcultuur Neushoorn voor 2026 een subsidie te verlenen van € 1.014.700,-
2. De subsidie te dekken uit het programma Cultuur.
3. De subsidiebeschikking 2026 stichting Popcultuur Neushoorn vast te stellen -
A.4.12
Op 29 september 2025 heeft Stichting Jeugdfonds Sport & Cultuur Friesland subsidie voor het jaar 2026 aangevraagd. Er is een bedrag van €336.700,- aangevraagd voor de bekostiging van de activiteiten van Jeugdfonds Sport & Cultuur in de gemeente Leeuwarden. De activiteiten dragen bij aan de doelstelling van de gemeente Leeuwarden om zoveel mogelijk gelijke (ontwikkel)kansen te bieden aan kinderen in de gemeente Leeuwarden op het gebied van onderwijs, sport en cultuur. Het college heeft besloten om aan Stichting Jeugdfonds Sport & Cultuur Friesland een subsidie te verlenen van €336.700,- voor de activiteiten in het jaar 2026. De stichting verwacht in 2026 met de activiteiten 1.111 kinderen te bereiken.
Bijlagen
Besluit
1. Aan de Stichting Jeugdfonds Sport & Cultuur Friesland een subsidie te verlenen van €336.700,- voor de uitvoering van activiteiten voor kinderen in de gemeente Leeuwarden op het gebied van onderwijs, sport en cultuur in het jaar 2026.
2. De subsidie te dekken uit het programma bestaanszekerheid.
3. De beschikking subsidieverlening 2026 aan Stichting Jeugdfonds Sport & Cultuur Friesland vast te stellen. -
A.4.13
Belangrijke speerpunten binnen het gemeentelijke cultuurbeleid zijn cultuureducatie, iedereen doet mee en talentontwikkeling. Met haar verschillende activiteiten draagt Kunstkade hier sterk aan bij. Het college heeft daarom besloten om Kunstkade voor 2026 een subsidie te verlenen van € 1.831.170,-.
Bijlagen
Besluit
1. Aan Kunstkade voor 2026 een subsidie te verlenen van € 1.831.170,-.
2. De kosten te dekken ten laste van de programma’s Cultuur, Onderwijs, Bestaanszekerheid, Volksgezondheid en Sport.
2. De subsidiebeschikking 2026 Kunstkade vast te stellen. -
A.4.14
Het college besluit aan Humanitas afdeling noord voor 2026 een subsidie te verlenen van € 354.863,-. Met deze subsidie kan Humanitas ondersteuning bieden aan inwoners van de gemeente Leeuwarden die het tijdelijk even niet alleen redden. Deze ondersteuning bieden zij met de inzet van getrainde vrijwilligers. Humanitas biedt diverse programma’s die aansluiten bij de ontwikkelingen in de maatschappij en de vraag van inwoners.
Bijlagen
Besluit
1. Humanitas Leeuwarden een subsidie van € 354.863,- te verlenen voor activiteiten in 2026 ter ondersteuning van inwoners, gezinnen en jongeren.
2. De subsidie te dekken ten laste van de begroting 2026 voor € 311.113,- uit het programma Meedoen en voor € 23.750,- uit het programma Bestaanszekerheid.
3. De subsidiebeschikking Humanitas Leeuwarden voor 2026 vast te stellen. -
A.4.15
De gemeente heeft een wettelijke taak in het verzorgen van een voldoende dekkend en gespreid aanbod van voorschoolse educatie. De gemeente ontvangt hiervoor een doeluitkering van het Rijk. Het doel van het aanbieden van voorschoolse educatie is om peuters met een mogelijke (taal)achterstand beter voor te bereiden op de basisschool. Het college heeft hiervoor Sinne Kinderopvang, Stichting Kinderopvang Friesland en Kids First subsidie verleend.
Bijlagen
Besluit
- Een subsidie conform de regeling Voorschoolse educatie gemeente Leeuwarden 2022 te verlenen aan:
a) Sinne Kinderopvang ter hoogte € 1.561.430,30;
b) Stichting Kinderopvang Friesland ter hoogte € 567.849,40;
c) Kids First ter hoogte € 417.267,50. - De beschikkingen voor de onder besluitpunt 1. genoemde subsidieverleningen vast te stellen conform bijgevoegd aanhangsel.
- De onder besluitpunt 1. genoemde subsidieverleningen te dekken uit het programma Onderwijs, onderdeel onderwijsachterstandenbeleid.
- Een subsidie conform de regeling Voorschoolse educatie gemeente Leeuwarden 2022 te verlenen aan:
-
A.4.16
Op 29 september 2025 heeft stichting Volwassenenfonds Sport en Cultuur subsidie voor het jaar 2026 aangevraagd. Er is een bedrag van €700.000,- aangevraagd voor de bekostiging van de activiteiten van het Volwassenenfonds in de gemeente Leeuwarden. De activiteiten dragen bij aan de doelstelling van de gemeente Leeuwarden om meedoen in de gemeente Leeuwarden te vergroten. Het college besluit om aan stichting Volwassenenfonds Sport en Cultuur een subsidie te verlenen van €700.000,- voor de activiteiten in het jaar 2026. Het Volwassenenfonds verwacht in 2026 2039 volwassenen te bereiken.
Bijlagen
Besluit
1. Aan de stichting Volwassenenfonds Sport en Cultuur een subsidie te verlenen van €700.000,- voor de uitvoering van activiteiten voor volwassenen op het gebied van sport en cultuur in het jaar 2026 in de gemeente Leeuwarden.
2. De subsidie te dekken uit het programma Bestaanszekerheid, budget meedoenregeling.
3. De beschikking subsidieverlening 2026 aan stichting Volwassenenfonds Sport en Cultuur vast te stellen. -
A.4.17
Het college besluit subsidie te verstrekken voor de instandhouding van voorzieningen en instellingen op het gebied van de Maatschappelijke Opvang en de Openbare geestelijke gezondheidszorg in 2026 door opvangaanbieders en instellingen voor GGZ en verslavingszorg. De subsidie wordt verleend voor activiteiten en ondersteuning zoals opvang, bemoeizorg, begeleiding en activering in alle Friese gemeenten. Deze ondersteuning draagt bij aan het maatschappelijk herstel van mensen die dakloos zijn geworden en voorkomt waar mogelijk maatschappelijke achteruitgang van hen die zorgmijdend zijn.
Bijlagen
Besluit
1. Voor de uitvoering van de maatschappelijke opvang, openbare geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg in 2026 subsidie met een totaalbedrag van € 16.779.272,89 te verstrekken aan:
a) LIMOR ter hoogte van € 2.194.764,-;
b) Leger des Heils ter hoogte van € 986.907,-;
c) Verslavingszorg Noord Nederland (VNN) ter hoogte van € 2.590.477,- en ter hoogte van € 840.564,-;
d) GGZ Friesland ter hoogte van € 1.086.781,89;
e) Wender ter hoogte van € 9.079.779,-.
2. De subsidiebeschikkingen aan de onder 1. genoemde zorgaanbieders vast te stellen conform bijgevoegde aanhangsels.
3. De subsidiebedragen voor wat betreft het Leeuwarder aandeel te dekken vanuit het programma Meedoen.
4. Het aanvullende deel dat de gemeente Leeuwarden toekomt op de DU Maatschappelijke Opvang ten behoeve van het indexeren groot € 292.126,- te dekken uit het programma Meedoen.
5. De bijdrage van de overige Friese gemeenten conform de vooraf vastgestelde verdeelsleutel vast te stellen, die gebaseerd is op het aantal Wmo cliënten. -
A.4.18
Op dit moment is er voor de Friese gemeenten geen gecontracteerde aanbieder voor JeugdzorgPlus. Hierdoor voldoen de gemeenten niet volledig aan de verplichting om een passend zorgaanbod te garanderen (Jeugdwet artikelen 2.3 en 2.6). Daarnaast treedt per 1 januari 2026 de Wet Verbetering beschikbaarheid jeugdzorg in werking, die verdere eisen stelt aan beschikbaarheid en continuïteit van zorg.
In de praktijk maakt Friesland gebruik van de Jeugdzorg Plus bij Elker in 2024 en 2025 onder dezelfde voorwaarden als overeengekomen tussen Elker en Groningen/Drenthe. Dit voor zowel de tarieven als de afspraken die gelden voor de begrotingsfinanciering. Op 3-Noord niveau worden de kosten gezamenlijk gedragen op basis van bestuurlijke afspraken. In de overeenkomst is opgenomen dat Friesland kan toetreden tot de overeenkomst bij akkoord van alle partijen. Dit akkoord is aanwezig. Het is echter niet door ons aanbesteed waardoor het alleen aansluiten bij de overeenkomst zonder aanbesteding leidt tot een onrechtmatigheid. De maatwerkovereenkomsten zorgen voor extra administratieve lasten aan de kant van gemeenten en zorgaanbieder. Daarnaast zijn de bestuurlijke afspraken geen rechtmatige basis om de kosten gezamenlijk te dragen.
Door middel van deze aanbesteding willen we op een rechtmatige wijze aanbesteden en de ervaren knelpunten verhelpen
Besluit
1. Namens de 18 Friese gemeenten van het samenwerkingsverband Sociaal Domein Fryslân een Europese aanbesteding voor de inkoop en het contracteren van Jeugdzorg Plus te starten.
2. Het startformulier voor de inkoop van Jeugdzorg Plus bij Elker vast te stellen.
3. Geheimhouding op het startformulier op te leggen op grond van artikel 87 en 89 Gemeentewet juncto artikel 5.1 lid 2 sub b Wet Open Overheid tot het moment van definitieve gunning van de opdrachten. -
A.4.19
In Groningen, Friesland en Drenthe is er sprake van een bovenregionale samenwerking, genaamd: 3Noord. In 3Noord is er een Uitvoeringsagenda 3Noord opgesteld waarin er gewerkt wordt aan gezamenlijke beleidsontwikkeling en contractering als het gaat om de schaarse voorzieningen, waaronder de Jeugdzorg Plus: intensieve jeugdhulp aan jeugdigen met complexe problematiek waarbij er een gesloten machtiging noodzakelijk is voor de veiligheid van de jeugdige en zijn omgeving. Dit wordt vormgegeven door het opbouwen van Kleinschalige voorzieningen Jeugdzorgplus door Elker. De gemeente Groningen, die de Regionale Inkooporganisatie Groninger Gemeenten (RIGG) gemandateerd heeft, zal de aanbestedende dienst zijn. Het college heeft besloten de gemeente Groningen te mandateren om aan te besteden en te gunnen namens de Friese gemeenten.
Bijlagen
Besluit
1. Namens de 18 Friese gemeenten binnen het samenwerkingsverband Sociaal Domein Fryslân de gemeente Groningen te mandateren om de aanbesteding Kleinschalige voorzieningen Jeugdzorg Plus uit te voeren voor de 18 Friese gemeenten binnen het samenwerkingsverband Sociaal Domein Fryslân en daartoe de mandaatregeling "Opdracht, mandaat, volmacht en machtiging Overeenkomst uitvoering diensten Jeugdwet Kleinschalige voorziening met de mogelijkheid tot vrijheidsbeperkende maatregelen" overeenkomstig bijgevoegd aanhangsel vast te stellen.
2. Het startformulier voor de inkoop van Kleinschalige voorzieningen JeugdzorgPlus bij Elker vast te stellen.
3. Geheimhouding op het startformulier op te leggen op grond van artikel 87 en 89 Gemeentewet juncto artikel 5.1 lid 2 sub b Wet Open Overheid tot het moment van definitieve gunning van de opdrachten. -
A.4.20
Er is een aanvraag ingediend voor het realiseren van 20 appartementen op een bestaand kantoorpand aan de Lange Marktstraat 14 te Leeuwarden dat momenteel leeg staat. De initiatiefnemer is voornemens om het pand te herontwikkelen, waarbij een commerciële plint gerealiseerd wordt voor dienstverlening, niet zijnde detailhandel of een supermarkt, en daarboven vier bouwlagen met kantoorruimte. Bovenop het bestaande gebouw wil de initiatiefnemer drie extra bouwlagen toevoegen, waarin 20 appartementen gerealiseerd worden.
Deze aanvraag is in strijd met de regels in het ‘Omgevingsplan gemeente Leeuwarden’. Medewerking aan dit verzoek kan worden verleend door middel van een buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA). In het kader van de procedure is ook een bindend advies van de gemeenteraad vereist, zoals bedoeld artikel 16.15a. lid b onder 1°Ow Omgevingswet. Uit de aangeleverde onderbouwing blijkt dat er sprake is van een evenwichtige toedeling van functies aan locaties. Ook heeft gedurende het project participatie plaatsgevonden. Op basis van dit traject zijn concrete aanpassingen doorgevoerd. Deze aanpassingen zijn verwerkt, voordat de ontwerp-omgevingsvergunning met bijhorende stukken ter inzage zijn gelegd. In het kader van de planologische procedure heeft de ontwerp-omgevingsvergunning met bijbehorende stukken voor een periode van 18 september 2025 tot en met 29 oktober 2025 ter inzage gelegen. Tijdens deze periode zijn er geen zienswijzen ingediend. Het college heeft besloten om aan de gemeenteraad voor te stellen om een positief bindend advies (conform artikel 16.15a. lid b onder 1°Ow) af te geven voor de realisatie van 20 appartementen op een bestaand kantoorpand aan de Lange Marktstraat 14 te Leeuwarden.
Bijlagen
Besluit
1. Aan de gemeenteraad voor te stellen om een positief bindend advies conform artikel 16.15a. lid b onder 1°Ow af te geven voor de realisatie van 20 appartementen op een bestaand kantoorpand aan de Lange Marktstraat 14 te Leeuwarden;
2. Het raadsvoorstel vast te stellen. -
A.4.21
In december 2024 is het herziene Plan van aanpak Vlietzone vastgesteld, waarin de invoering van een Algemene Verhuurvergunning (AVV) als maatregel is opgenomen. Dit voorjaar is gestart met de nadere uitwerking, waarvan deel 1 (inventarisatie, scenariovorming en financiële analyse) nu is afgerond.
Uit het onderzoek blijkt dat alle drie onderzochte scenario’s voor invoering van de AVV een substantiële investering en capaciteit vergen. Deze middelen zijn momenteel niet in de begroting opgenomen. Daarom wordt voorgesteld de besluitvorming over de invoering van een AVV (of het alternatief van extra toezicht en handhaving) over te laten aan het volgende college en de nieuwe gemeenteraad. De benodigde investering kan dan worden geborgd in de meerjarenbegroting en daarnaast kan worden geprofiteerd van bredere ervaringen uit andere gemeenten.
Bijlagen
Besluit
1. De rapportage "Invoering van de Algemene Verhuurvergunning: analyse van de (financiële) consequenties" (november 2025) vast te stellen.
2. De gemeenteraad te informeren over de resultaten van het onderzoek naar een algemene verhuurvergunning en de brief aan de raad vast te stellen. -
A.4.22
Tijdens de informerende raadsvergadering van 3 september 2025 over het bestemmingsplan Leeuwarden - SVL Groningerstraatweg 401 heeft het college toegezegd de raad per brief te informeren over de ontwikkelingen in het zogenoemde Wielengebied. Middels een informerende brief wordt invulling gegeven aan deze toezegging.
Bijlagen
Besluit
De gemeenteraad te informeren over de ontwikkelingen in het zgn. Wielengebied en de bijgevoegde brief aan de raad vast te stellen.
-
A.4.23
Het college vraagt het gevoelen van de raad over de ‘ontwerp notitie van uitgangspunten voor woonwagens en standplaatsen’ inclusief de toelichting op de notitie, uitvoeringsagenda en reactienota. De notitie is de uitvoering van de motie ‘Komen tot woonwagen- en standplaatsenbeleid in de gemeente Leeuwarden en inzet op meer standplaatsen’ (d.d. 25 september 2024).
Met deze notitie geeft de gemeente aan hoe de gemeente de komende jaren meer aandacht en ruimte wil bieden aan het woonwagenleven in Leeuwarden. De gemeente wil de gemiddelde wachttijd verkorten door het aantal standplaatsen uit te breiden. Ook wordt toegewerkt naar één gezamenlijke verhuur- en beheerorganisatie (in plaats van de huidige twee), met een uniforme manier van toewijzen en één centrale inschrijflijst. Tot slot wordt ingezet op laagdrempelig contact tussen gemeente, corporatie en woonwagenbewoners, en wordt de mogelijkheid van een onafhankelijke belangenbehartiger voor álle woonwagenbewoners in de gemeente verkend.
Bijlagen
Besluit
1. De gemeenteraad uit te nodigen zijn gevoelen uit te spreken over het voornemen tot het vaststellen van de notitie van uitgangspunten woonwagens en standplaatsen, bijbehorende toelichting, uitvoeringsagenda en reactienota en de bijgaande brief aan de gemeenteraad vast te stellen.
2. Ten behoeve van het onder besluitpunt 1. genoemde traject voor het gevoelen van de gemeenteraad de ontwerpnotitie van uitgangspunten voor woonwagens en standplaatsen gemeente Leeuwarden, inclusief de bijbehorende toelichting en uitvoeringsagenda vast te stellen.
3. De reactienota op de notitie van uitgangspunten woonwagens en standplaatsen gemeente Leeuwarden vast te stellen. -
A.4.24
Het huidige energiebeleid, de Leeuwarder Energieagenda (LEA), liep van 2021 tot en met 2024. In de tussentijd zijn er verschillende ontwikkelingen geweest die vragen om een herijking van het gemeentelijke energiebeleid. Daarom is een traject gestart om tot een nieuw beleidskader te komen. Het beleidsprogramma Energie heeft inmiddels alle inhoudelijke en procedurele stappen doorlopen, waarbij de raad op 26 november 2025 heeft besloten om een Addendum op de Omgevingsvisie vast te stellen rondom het thema Energie. Het college heeft besloten om het Beleidsprogramma Energie 2025-2030 als uitvloeisel daarvan nu formeel vast te stellen en dat de uitvoering van het programma van start kan gaan.
Bijlagen
Besluit
Het Beleidsprogramma Energie vast te stellen.
-
A.4.25
Het college heeft de beleidsregel ‘Pre-mantelzorgwoningen’ vastgesteld waarmee uitvoering wordt gegeven aan de motie ‘Mogelijk maken van pre-mantelzorgwoningen’ van 16-10-2024. De beleidsregel maakt het mogelijk om een vergunning aan te vragen voor een zelfstandige woning op het terrein van iemands eigen huis, zodat een toekomstig zorgvrager alvast bij zijn/haar toekomstig mantelzorger gaan wonen (of andersom). Twee doelgroepen komen hiervoor in aanmerking: inwoners vanaf de leeftijd van 67 jaar en inwoners met een progressieve ziekte. Door de beleidsregel kunnen inwoners in de gemeente Leeuwarden langer zelfstandig thuis wonen en maken we een grotere rol voor informele zorg mogelijk.
Bijlagen
Besluit
De beleidsregel ‘Pre-mantelzorgwoningen Leeuwarden 2025’ vast te stellen.
-
A.4.26
In het in 2024 door de raad vastgestelde Beleidskader Mobiliteit is aangegeven dat het opstellen van een uitvoeringsagenda een belangrijke vervolgactie is. Met deze uitvoeringsagenda geeft het college strategische en tactische kaders van het mobiliteitsbeleid verder handen en voeten en wordt een prioritering in de tijd aangegeven en een vertaling naar concrete ingrepen in de ruimte gemaakt. In het verlengende van het Beleidskader Mobiliteit kiezen we ervoor om per tijdvak van 5 jaar een uitvoeringsagenda te maken.
Het college heeft het voornemen om de uitvoeringsagenda in 2026 vast te stellen. Alvorens deze wordt vastgesteld legt het college dit voornemen voor aan de gemeenteraad waarbij de raad aan het college zijn gevoelen hierover kenbaar kan maken. Het gevoelen van de raad neemt het college mee in de afweging bij het definitieve vaststelling.
Bijlagen
Besluit
1. Ten behoeve van het voornemen tot vaststelling van de Uitvoeringsagenda Mobiliteit de gemeenteraad uit te nodigen zijn gevoelen uit te spreken over het ontwerp van de Uitvoeringsagenda Mobiliteit 2025-2030 en de bijgevoegde brief aan de raad vast te stellen.
2. Ten behoeve van het onder 1. genoemde traject tot het ontvangen van het gevoelen van de raad het ontwerp van de Uitvoeringsagenda Mobiliteit 2025-2030, en het daarbij behorende ontwerp van de bijlage Fiets 2025-2030, vast te stellen. -
A.4.27
De huidige huurovereenkomst voor de woonunits op de locatie Camping De Wetterpôle loopt af op 31 december 2025. Deze overeenkomst kan binnen de kaders van het gemeentelijke aanbestedingsbeleid niet worden verlengd. Om te kunnen blijven voorzien in voldoende opvangplekken is voortzetting van de opvang op deze locatie noodzakelijk. Het sluiten van een nieuwe huurovereenkomst, gebaseerd op zuivere huur, is in dit geval juridisch mogelijk en passend. Het college heeft besloten tot het aangaan van een huurovereenkomst voor de huur van 50 units op De Wetterpole voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen
Bijlagen
Besluit
- Een huurovereenkomst aan te gaan met Woonunitverhuur BV voor de huur van 50 units op De Wetterpole voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen voor de periode 1 januari 2026 t/m 28 februari 2027 en de overeenkomst vast te stellen;
- De kosten met betrekking tot bovengenoemde overeenkomst te dekken uit de Rijksbijdrage voor de opvang Oekraïners.
-
A.4.28
Op grond van de statuten van de Kredietbank Nederland (KBNL) moet de begroting en jaarrekening zowel door de Raad van Toezicht als door het college van B&W van de gemeente Leeuwarden worden goedgekeurd. De begroting van de Kredietbank Nederland (KBNL) heeft daarmee jaarlijks de goedkeuring nodig van het college van B&W van de gemeente Leeuwarden. Het college heeft besloten om die goedkeuring te verlenen aan de begroting 2026 van de KBNL.
Bijlagen
Besluit
1. De begroting 2026 van de Kredietbank Nederland (KBNL) goed te keuren.
2. De brief aan de Kredietbank Nederland (KBNL) over de goedkeuring van de begroting 2026 vast te stellen. -
A.4.29
Gezamenlijk persbericht met WoonFriesland, Elkien, Nieuw Elan en Huurdersbelang Fryslân en ondertekening vindt schriftelijk plaats in december 2025.
Bijlagen
Besluit
1. De prestatieafspraken 2026 tussen de gemeente Leeuwarden, de corporaties WoonFriesland en Elkien en de huurdersorganisaties Nieuw Elan en Huurdersbelang Fryslân vast te stellen;
2. De gemeenteraad te informeren over de prestatieafspraken 2026 en de brief aan de raad vast te stellen.
De burgemeester besluit:
Wethouder De Haan te machtigen om namens de gemeente Leeuwarden de prestatieafspraken 2026 tussen de gemeente Leeuwarden, de corporaties WoonFriesland en Elkien en de huurdersorganisaties Nieuw Elan en Huurdersbelang Fryslân te ondertekenen. -
A.4.30
Vanaf 2015 maakt de gemeente jaarlijks prestatieafspraken met de in onze gemeente aanwezige corporaties. Eén van deze corporaties is de landelijk werkzame corporatie voor ouderenhuisvesting Stichting Woonzorg Nederland. In 2021 heeft de gemeenteraad de gemeentelijke volkshuisvestingsvisie 2021 "Ongedeeld en Vitaal" vastgesteld. Woningcorporaties dragen bij aan het gemeentelijke volkshuisvestingsbeleid. De bijdrage van de woningcorporatie wordt vastgelegd in prestatieafspraken tussen gemeente, bewonersorganisatie en de woningcorporatie. Woonzorg Nederland en gemeente Leeuwarden hebben in 2022 gezamenlijk een nieuwe raamovereenkomst opgesteld voor de jaren 2023 - 2028, als uitwerking van de gemeentelijke volkshuisvestingsvisie. Met deze overeenkomst voor de middellange termijn kunnen wij als partijen gezamenlijk resultaten boeken op onder meer voldoende passend aanbod in de sociale huursector specifiek voor de doelgroep ouderen. Het college heeft nu de prestatieafspraken met Woonzorg Nederland in een jaarschijf voor 2026 vastgesteld. In de jaarschijf prestatieafspraken 2026 is opgenomen hoe de afspraken uit de raamovereenkomst worden uitgevoerd in 2026.
Bijlagen
Besluit
De prestatieafspraken 2026 tussen de gemeente Leeuwarden en Woonzorg Nederland op basis van de "Raamovereenkomst 2023 – 2028 en jaarschijf prestatieafspraken 2026 Gemeente Leeuwarden - Woonzorg Nederland" vast te stellen.
De burgemeester besluit:
Wethouder De Haan te machtigen om namens de gemeente Leeuwarden de prestatieafspraken 2026 tussen de gemeente Leeuwarden en Woonzorg Nederland te ondertekenen. -
A.4.31
Door wijzigingen in het Belastingstelsel per 2025 gaan medewerkers van sociaal ontwikkelbedrijven er netto op achteruit. Het Kabinet heeft op Prinsjesdag 40 miljoen euro beschikbaar gesteld om medewerkers in de sociale werkvoorziening in 2025 te compenseren. De gemeente Leeuwarden heeft namens alle gemeenten die zijn aangesloten bij het Sociaal Ontwikkelbedrijf Caparis in totaal € 929.983,- van het Rijk ontvangen. Tenminste 1.500 medewerkers in de Sociale Werkvoorziening krijgen dit jaar een compensatie van ruim € 500,-.
Bijlagen
Besluit
1. De ontvangen ‘Compensatie medewerkers sociaal ontwikkelbedrijven 2025’ ter hoogte van € 929.983, onder voorbehoud van de in besluitpunt 5 genoemde goedkeuring van de gemeenteraad als volgt in te zetten:
a. € 722.919,- voor uitvoering en compensatie van tenminste 1.175 SW-medewerkers door Caparis, via de GR SW Fryslân;
b. € 174.304,- voor uitvoering en compensatie van tenminste 281 medewerkers (Beschut en BAB) door Caparis, via bijgevoegde beschikking voor Caparis BV;
c. € 27.720,- voor compensatie van 55 SW-medewerkers werkzaam in de groenvoorziening van de Buitendienst van de gemeente Leeuwarden;
d. € 5.040,- voor compensatie van 10 SW-medewerkers in dienst van de gemeente Ooststellingwerf.
2. De bijgevoegde beschikking aan Caparis BV vast te stellen.
3. De compensatie vrij te laten bij beoordeling van eventuele aanvullende bijstand.
4. De compensatie te financieren middels de DU Compensatie medewerkers sociaal ontwikkelbedrijven 2025 ad € 929.983,- en het taakveld WSW & beschut werk € 5.405,- .
5. De gemeenteraad voor te stellen via een verzamelvoorstel begrotingswijziging de raming van inkomsten en uitgaven op de taakvelden 'WSW & beschut werk' en 'Openbaar groen en (openlucht) recr.' in de begroting 2026 te verhogen met respectievelijk € 902.263,- en € 27.720,-. -
A.4.32
De Stichting Trees for All wil bijdragen aan de herplant, het herstel en de aanleg van nieuw bos. Met behulp van deze stichting worden jaarlijks honderden hectares bos duurzaam aangeplant in Nederland en in het buitenland. Een bijdrage van deze stichting zal worden benut voor het Leeuwarder Bos. Het college heeft besloten om een donatieovereenkomst aan te gaan met deze stichting waarbij de gemeente een vergoeding per hectare ontvangt voor herstel/bosaanplant.
Bijlagen
Besluit
1. Een donatieovereenkomst met de Stichting Treas for All aan te gaan inzake een financiële bijdrage voor het leveren en planten van bomen en struiken en deze vast te stellen;
2. De totale kosten voor het project Leeuwarder Bos te ramen op € 73.140,- en deze te dekken:
a) voor een bedrag van € 37.260,- uit het programma Milieu, Volkshuisvesting, Leefomgeving en Stedelijke Vernieuwing;
b) voor een bedrag van € 35.880,- uit de bijdrage van Trees for All van € 22.080 en de houtopbrengst van € 13.800, en op te voeren in het programma Milieu, Volkshuisvesting, Leefomgeving en Stedelijke Vernieuwing.
3. Via het verzamelvoorstel aan de gemeenteraad voor te stellen om de Begroting 2026 overeenkomstig besluitpunt 2 onder b. te wijzigen.
De burgemeester besluit:
De directeur Ruimtelijke Economische Ontwikkeling en Beheer te machtigen om namens hem de overeenkomst te ondertekenen en overige uitvoeringshandelingen te verrichten. -
A.4.33
In 2022 nam de gemeenteraad de motie ‘Omarmen van visie Grou’ aan. In het afgelopen jaar is daarom, in opdracht van de gemeente Leeuwarden, een intensief co-creatief proces doorlopen waarin inwoners, ondernemers, de doarpskoöperaasje en de gemeente gezamenlijk werkten aan een toekomstbestendig en samenhangend ruimtelijk perspectief voor Grou. Dit heeft geleid tot een ontwerp ruimtelijke Dorpsvisie Grou ‘Een toekomstperspectief waar water, dorp en toekomst samenkomen’. De Ontwerp Ruimtelijke Dorpsvisie Grou schetst een helder toekomstbeeld waarin het dorp, vanuit zijn geschiedenis, de kracht van de gemeenschap en de bijzondere ligging in het Friese landschap, wordt gezien als een vitaal waterdorp dat zich stap voor stap richting 2075 verder ruimtelijk kan ontwikkelen. In de visie worden de opgaven waar Grou de afgelopen jaren mee te maken kreeg niet langer als losse onderwerpen behandeld, maar juist samengebracht tot één samenhangend verhaal over hoe Grou zich op een evenwichtige manier kan vernieuwen en klaar is voor de toekomst.
Het college heeft de ontwerp ruimtelijke dorpsvisie Grou vastgesteld en de gemeenteraad daarover geïnformeerd. Bovendien nodigt het college de gemeenteraad uit om met elkaar het gesprek te voeren over de ontwerp visie, zodat de raad haar gevoelen kan meegeven alvorens de definitieve visie zal worden vastgesteld.
Bijlagen
Besluit
1. Het ontwerp van de ruimtelijke dorpsvisie Grou vast te stellen ten behoeve van het vragen van het gevoelen van de gemeenteraad erover.
2. De gemeenteraad te informeren over het ontwerp van de ruimtelijke dorpsvisie Grou en de gemeenteraad uit te nodigen zijn gevoelen erover aan het college kenbaar te maken.
3. De informerende brief aan de raad vast te stellen.
B&W 9 december 2025 - Openbare besluitenlijst