- Locatie
Oranjezaal
- Voorzitter
- Sybrand Buma
- Agenda documenten
Agendapunten
-
A.3
Bijlagen
-
A.5.1
Het college heeft de schriftelijke vragen van Lijst058 over het streamen van de actie #SOSMoria beantwoord. Het college geeft in haar beantwoording aan dat het ondersteunen van dergelijke acties door LF2028 past bij de opdracht die LF2028 heeft gekregen om maatschappelijke vraagstukken met culturele uitingen aan de orde te stellen.
Bijlagen
Besluit
De beantwoording van de schriftelijke vragen van Lijst058 van 10 april 2020 over het streamen actie #SOSMoria door LF2028 vaststellen conform bijgevoegd aanhangsel.
-
A.5.2
Op 24 maart jongstleden heeft het college een pakket steunmaatregelen gepresenteerd voor ondernemers om
deze moeilijke 'corona-tijden' door te komen. Een van de maatregelen is 'snellere betalingen aan
leveranciers', Gemeentebelangen heeft hierover vragen gesteld. Die zijn door het college nu beantwoord.Bijlagen
Besluit
De schriftelijke vragen van Gemeentebelangen over steunmaatregelen aan ondernemers, gesteld op 25 maart 2020, te beantwoorden conform bijlage.
-
A.5.3
Neushoorn heeft voor de jaren 2019 en 2020 een incidentele extra bijdrage van € 200.000 ontvangen. Ook heeft in 2019 een onderzoek plaats gevonden naar de haalbaarheid van een (bestuurlijke) fusie Neushoorn en Harmonie, Een van de belangrijkste conclusies van het onderzoeksrapport is dat Neushoorn een structureel tekort in haar exploitatie heeft van € 200.00. Als hierin niet kan worden voorzien heeft Neushoorn geen bestaansrecht is. Het college stelt de gemeenteraad nu voor, vooruitlopend op de vaststelling van de begroting 2021, om ook voor het jaar 2021 een aanvullende subsidie van € 200.000 aan Neushoorn te verlenen. Neushoorn heeft op dit punt voor 1 juli 2020 duidelijkheid nodig.
Bijlagen
Besluit
1. De gemeenteraad voor te stellen:
a.een incidentele bijdrage van € 200.000 beschikbaar te stellen aan Neushoorn voor het exploitatiejaar 2021;
b. de extra bijdrage te dekken uit de Algemene Reserve
2. Het raadsvoorstel vast te stellen. -
A.5.4
De eerste fase Blitsaerd is zo goed als afgerond zodat met de tweede en afrondende fase kan worden gestart. De tweede fase wordt anders dan oorspronkelijk voorzien. Voor de tweede fase is gekozen voor een minder stringente opzet. De strakke lijnen zijn losgelaten in een meer organische vorm. De deelgebieden zijn herkenbaar vormgegeven in verschillende deeleilanden met elk een eigen karakter. Het oostelijke deel krijgt een verkeersaansluiting richting de Groningerstraatweg.
Het Beeldkwaliteitsplan inclusief welstandsrichtlijnen heeft inmiddels ter visie gelegen van 30 januari tot en met 11 maart 2020. Gedurende deze periode zijn 6 inspraakreacties ontvangen. De inspraakreacties hebben geleid tot een aantal aanpassingen in deelgebied De Finish. Voor het overige is niet gebleken dat er alternatieven zijn die maken dat de plannen moeten worden aangepast. Aan de gemeenteraad zal dan ook worden voorgesteld om het Beeldkwaliteitsplan inclusief welstandsrichtlijnen vast te stellen.
Bijlagen
Besluit
1. Aan de gemeenteraad voorstellen om:
a. De Reactie- en antwoordnota inspraak Beeldkwaliteitsplan (BKP) / Welstandsrichtlijnen Blitsaerd Oost Leeuwarden vast te stellen;
b. Het Beeldkwaliteitsplan Blitsaerd Oost / welstandsrichtlijnen, inclusief toetsingskaarten vast te stellen;
c. Het Beeldkwaliteitsplan Blitsaerd Oost / welstandsrichtlijnen, inclusief toetsingskaarten, deel uit te laten maken van en vast te stellen als onderdeel van de Welstandsnota Leeuwarden;
d. Het ‘Beeldkwaliteitsplan Blitsaerd Oost’ een dag na bekendmaking in werking te laten treden;
2. Het raadsvoorstel vaststellen. -
A.5.5
Het college heeft besloten om leges die betaald zijn voor evenementen, die niet door kunnen gaan vanwege de getroffen maatregelen vanwege de Coronacrisis, terug te betalen aan de organisatoren. De teruggave van deze leges wordt gebaseerd op de hardheidsclausule in artikel 63 Algemene wet rijksbelastingen, waarbij opgelegde aanslagen kunnen worden ingetrokken. Voor de evenementen waarvoor inmiddels een vergunning is verleend, betekent dit dat het legesbedrag wordt terugbetaald. Ook de in rekening gebrachte kosten voor gebruik van gemeentegrond, worden terugbetaald. Uitdrukkelijk is besloten dat dit niet geldt voor organisatoren die, ondanks de van kracht zijnde maatregelen, toch een evenementenvergunning aanvragen.
Bijlagen
Besluit
- Over te gaan tot het terugbetalen van reeds ontvangen leges voor evenementen tot en met 31 december 2020 die als gevolg van de getroffen Corona-maatregelen moeten worden afgelast..
- Over te gaan tot het terugbetalen van de reeds ontvangen leges voor een ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet en een geluidsontheffing als in artikel 4:6 van de APV, ten behoeve van evenementen tot en met 31 december 2020 die als gevolg van de getroffen Corona-maatregelen moeten worden afgelast.
- De terugbetaling van leges geldt niet voor aanvragen voor een evenementenvergunning die, ondanks de van kracht zijnde Corona-maatregelen, nu alsnog worden ingediend.
-
A.5.6
Naar aanleiding van het vertrek van Bouke Groen wordt Renske Bakker benoemd als lid van de Tafel van 8 van het Mienskipsfonds.
Besluit
Renske Bakker tot 1 januari 2022 te benoemen als lid van de Tafel van 8 van het Mienskipsfonds
-
A.5.7
De Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) is een grootschalige digitale kaart van heel Nederland. Daarin worden alle objecten als gebouwen, wegen, water, spoorlijnen en groen op een eenduidige manier vastgelegd. De Nederlandse gemeenten zijn als zogenaamde bronhouders wettelijk verantwoordelijk voor het opnemen van de topografische gegevens in de BGT en voor de kwaliteit ervan. Met ingang van 2018 is door het verantwoordelijke ministerie een systematische zelfcontrole geïntroduceerd, om toezicht te houden op de kwaliteit en risicobeheersing van de BGT bij de verschillende bronhouders. De gemeente Leeuwarden voldeed in 2019 aan de gestelde scoringsnorm. Wel zijn er verbeterpunten gesignaleerd die moeten worden doorgevoerd om ook in de toekomst aan de normen te blijven voldoen en om grip te houden op de kwaliteit van de gegevens en de processen.
Bijlagen
Besluit
- De verantwoordingsrapportage Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) van 2019 vaststellen;
- De gemeenteraad informeren over de verantwoordingsrapportage Basisregistratie Grootschalige Topografie 2019 en de bijgevoegde brief aan de raad vaststellen.
-
A.5.8
Alle Nederlandse gemeenten zijn zogenaamde bronhouders van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Dit houdt in dat zij wettelijk verantwoordelijk zijn voor het opnemen van de gegevens in de betreffende registratie en voor de kwaliteit ervan. Met ingang van 2018 is door het verantwoordelijke ministerie een systematische zelfcontrole geïntroduceerd, om toezicht te houden op de kwaliteit en risicobeheersing van de BAG bij de verschillende bronhouders. De gemeente Leeuwarden voldeed in 2019 aan de gestelde scoringsnorm. Wel zijn er verbeterpunten gesignaleerd die moeten worden doorgevoerd om ook in de toekomst aan de normen te blijven voldoen en om grip te houden op de kwaliteit van de gegevens en de processen.
Bijlagen
Besluit
- De verantwoordingsrapportage Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) van 2019 vaststellen;
- De gemeenteraad informeren over de verantwoordingsrapportage Basisregistratie Adressen en Gebouwen 2019 en de bijgevoegde brief aan de raad vaststellen.
-
A.5.9
De Basisregistratie Ondergrond (BRO) is een digitaal bestand van heel Nederland met daarin gegevens over de ondergrond, zoals sonderingsgegevens en grondwatermonitoringsputten. De Nederlandse gemeenten zijn als zogenaamde bronhouders wettelijk verantwoordelijk voor het opnemen van de betreffende gegevens in de BRO en voor de kwaliteit ervan. Met ingang van 2019 is door het verantwoordelijke ministerie een systematische zelfcontrole geïntroduceerd voor deze basisregistratie, om toezicht te houden op de kwaliteit en risicobeheersing van de BRO bij de verschillende bronhouders. De gemeente Leeuwarden voldeed in 2019 aan de gestelde scoringsnorm. Wel zijn er verbeterpunten gesignaleerd die moeten worden doorgevoerd om ook in de toekomst aan de normen te blijven voldoen en om grip te houden op de kwaliteit van de gegevens en de processen.
Bijlagen
Besluit
- De verantwoordingsrapportage Basisregistratie Ondergrond (BRO) van 2019, vast te stellen;
- De gemeenteraad informeren over de verantwoordingsrapportage Basisregistratie Ondergronds 2019 en de bijgevoegde brief aan de raad vaststellen.
-
A.5.10
Erfgoed leeft en de betrokkenheid van burgers bij erfgoed is alleen maar toegenomen in de afgelopen jaren. Het verhaal van een plek en de beleving worden hierbij steeds belangrijker. Erfgoed, en dan in het bijzonder de zichtbare elementen, zijn onderdeel van de identiteit van bewoners en gebruikers.
Het college stelt de gemeenteraad voor de 'Erfgoedagenda van de toekomst' vast te stellen. In de agenda wordt een eigentijdse visie op erfgoed gegeven. De visie is opgehangen aan vier thema's: Verbinden burgers, Duurzaamheid, Financiën en Meer of minder bescherming. De “Erfgoedagenda van de toekomst” gaat om de bijzondere taken op het gebied van erfgoed in brede zin, die niet vallen binnen de reguliere, wettelijke taken op het gebied van erfgoed en cultuurhistorie. Op deze wijze werken we aan het verder versterken van erfgoed en wordt hier blijvend aandacht voor gegenereerd.
Bijlagen
Besluit
1. Aan de gemeenteraad voor te stellen om de Erfgoedagenda van de toekomst vast te stellen;
2. Het raadsvoorstel vast te stellen. -
A.6.1
SDF, gemeenten, aanbieders en verwijzers hebben in 2019 de notitie wachttijden en wachtlijsten in de Jeugdzorg opgesteld met maatregelen om de wachttijden met urgentie op te pakken. Op advies van de portefeuillehouders binnen het SDF heeft het college als centrumgemeente de notitie vastgesteld. De notitie wordt aangeboden aan alle Friese gemeenten om het onderwerp voldoende
aandacht te geven.Bijlagen
Besluit
1. De notitie wachttijden en wachtlijsten in de Jeugdzorg regio Fryslân vaststellen
2. De Friese gemeenten informeren over de notitie wachttijden en wachtlijsten in de Jeugdzorg regio Fryslân en de brief aan de Friese gemeenten vaststellen.
3. De gemeenteraad informeren en de brief aan de raad vaststellen.
(Collegebesluit 4 mei 2020) -
A.6.2
Het college heeft besloten om toe te treden tot de Landelijke Stuurgroep Interventieteams (LSI). De LSI is een samenwerkingsstructuur waarbij Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV), VNG- Kenniscentrum Handhaving en Naleving, Belastingdienst, Sociale Verzekeringsbank, immigratie- en naturalisatiedienst, Inspectie SZW, Openbaar Ministerie en Politie gegevens uitwisselen en kunnen samenwerken. Dit met als doel om fiscale fraude, uitkeringsfraude, overtredingen van arbeidswetgeving en daarmee samenhangende misstanden in heel Nederland aan te pakken. De deelnemers werken samen in de vorm van interventieteams die projecten uitvoeren. De LSI bestaat sinds 2003 en faciliteert ook de regionale samenwerkingsverbanden: Regionale Platforms Fraudebestrijding (RPF's) waaraan Leeuwarden al enige jaren is verbonden.
Bijlagen
Besluit
1. Het convenant Landelijke Stuurgroep Interventieteams 2017 ten behoeve van de samenwerking in interventieteams aangaan;
2. Het toetredingsdocument voor het Convenant LSI 2017 ten behoeve van samenwerking in interventieteams vaststellen;
(collegebesluit 14 april 2020)